ECPAT Sverige har sedan 2018 tagit ned 1,3 miljoner övergreppsbilder av barn

ECPAT Sverige är en av de elva internationella organisationer som bedömer övergreppsmaterial inom Project Arachnid, och som även deltar i arbetet med granskning och nedtagning.

Sedan starten 2017 har ”Project Archnid” totalt tagit bort sex miljoner bilder och filmer av sexuellt utnyttjande av barn från internet. Nedtagningarna har skett från mer än tusen elektroniska tjänsteleverantörer, som spänner över nästan hundra länder över hela världen. Av dessa sex miljoner bilder har 1,3 miljoner tagits ned med hjälp av svenska ECPAT. Nedtagningarna har skett över hela världen och även i Sverige, där vi har sett en betydande ökning under 2021.

“Många tror inte att det är möjligt att ta ned övergreppsbilder från nätet, men tack vare ny teknik är det ofta möjligt både att upptäcka och ta ned det”, säger Thomas Andersson ansvarig för Project Arachnid på ECPAT Sverige. “Bakom varje bild och film finns ett barn och varje nedtagning är oerhört viktig. Så länge övergreppsmaterialet finns kvar på nätet och delas, fortsätter övergreppet. Vi vill uppmana alla som har tips på misstänkta övergrepp av barn, på eller utanför nätet, att polisanmäla, eller kontakta vår anmälningssida ECPAT Hotline”, säger Thomas Andersson.

Sedan starten 2017 har Project Arachnid upptäckt mer än 42,7 miljoner misstänkta bilder och filmer och skickat över 10,8 miljoner borttagningsmeddelanden till innehållsleverantörer runt om i världen. Detta möjliggörs tack vare ett växande, globalt team av analytiker som arbetar med att skala upp kapaciteten  Project Arachnidett team där ECPAT Sverige ingårMed fler samarbetspartners skulle fler bilder och filmer kunna tas ned. Under 2021 bidrog ECPAT Sverige till att ytterligare två länder gick in i samarbetet

"Sexuella övergrepp  barn är en gränslös epidemi som kräver global respons", säger Lianna McDonald, VD för C3P. "Genom våra internationella samarbeten kan vi påskynda borttagningen av skadligt material som har påverkat överlevande i flera år, om inte flera decennier."

För att uppmärksamma att Project Arachnid fyller fem år i år har C3P tagit fram en video, Unwanted Followers, för att dela några av de verkliga berättelserna från personer som har utsatts för sexuella övergrepp online. För att se filmen, besök www.protectchildren.ca.

ECPAT Hotline: www.ecpat.se