Efter flyktingkrisen: fortsatt positiv bild av Sverige, med negativa inslag i två länder
Resultaten visar att den generella uppfattningen om Sverige är relativt positiv. I Tyskland, Storbritannien och Turkiet tyder resultaten på att intrycket av Sverige hos respondenterna till och med förbättrats. Flyktingkrisen har inte heller lett till en minskad vilja att studera, bo och arbeta i, eller göra affärer med Sverige.
– Uppfattningen om ett land förändras i regel långsamt och påverkas av många olika faktorer. SI:s studie visar att det gäller också här. Den traditionella beskrivningen av Sverige som ett väl fungerande, progressivt land med utvecklad välfärd är fortfarande relevant, säger Henrik Selin, avdelningschef på Svenska institutet.
Undantaget är Norge och Danmark där bilden av Sverige ser ut att ha påverkats negativt. Här kopplas synen på Sverige i högre grad till uppfattningar om ”problem med invandring”, ”faror” eller ”osäkerhet” i det svenska samhället.
– Resultatet är ett exempel på att bilden av Sverige varierar mellan länder. Det är troligt att människor i Norge och Danmark, på grund av närheten till Sverige, tagit del av en mer frekvent rapportering om flyktingkrisen. Det är möjligt att rapporteringen också varit mer kritisk och att det påverkat hur man i dessa länder ser på Sverige, avslutar Henrik Selin.
Fakta om studien:
- Frågorna har utformats för att fånga respondenternas kunskap om och inställning till Sverige, samt Sveriges hantering av flyktingkrisen.
- Studien har genomförts med hjälp av en enkät. Enkäten har besvarats av 2 329 personer.
Kontakter
Henrik Selin, avdelningschef: 073- 231 85 47, jacob.stenberg@si.se
Jacob Stenberg, analytiker: 08- 453 78 79, henrik.selin@si.se
Dokument
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum