Efter OS-beskedet: ”Alla är inställda på att fortsätta”.

OS 2020 är framflyttat till senast sommaren 2021 och världen över påverkas idrottare av beskedet. Svensk judo har alla fem i truppen på kvalplats till OS, men ännu återstår flera kvaltävlingar. "Jag har pratat med alla aktiva och alla är inställda på att fortsätta", säger landslagschef Robert Eriksson.
Tommy Macias (i blått) är redan uttagen till den svenska truppen till sommar-OS i Tokyo. Foto: Marina Mayorova, IJF.

För det svenska judolandslaget är läget till viss del fortfarande ovisst inför OS. Anna Bernholm och Tommy Macias  är redan uttagna av Sveriges Olympiska Kommitté och ligger så högt upp på rakninglistorna att de i stort sätt är klara. För Robin Pacek, Marcus Nyman och Joakim Dvärby är däremot läget mer oklart. De ligger strax ovanför kvalgränsen och skulle behöva mer poäng för att säkra sina positioner.

Så här ser landslagschef Robert Eriksson på den fortsatta satsningen mot OS:

Hur går tankarna nu efter beskedet?

-        Först blev jag ganska besviken, även om jag förstod att det hängde i luften och att det var det enda rätta att göra med tanke på hur situationen ser ut i världen idag. Vi har ju tillsammans jobbat väldigt hårt för detta under många år och lagt ner otroligt mycket tid så att förlänga ett år kändes utmanande mentalt. Men samtidigt vill vi gå hela vägen tillsammans till OS så det känns naturligt att nu börja titta på nya vägar för att nå vårt slutmål med OS.

Förändrar det här chanserna för några i truppen?

-        I slutändan tror jag inte det. Man får göra det bästa utav det. Vi har det förhållandevis ganska bra. Vi sitter ju inte i karantän. Vi kan faktiskt fortfarande träna så de behöver inte tappa så mycket. Det känner jag mig inte så orolig för.

Hur kommer förberedelserna inför OS att påverkas?

-        Det blir mer träning på hemmaplan framöver, närmaste månaderna, tills vi kan åka utomlands igen. Nu kan vi passa på att läka ihop olika skador och skavanker och förbereda oss mentalt.

Förändras chanserna för att ta medalj på OS?

-        Det vet man ju inte. Det är ju samma för alla. Rent sportsligt tror jag inte att det kommer att påverka jättemycket. Det är väl mest det mentala. Flera hade ju sett det här som slutet på karriären och nu blir det ett år till. Men jag har pratat med alla aktiva och alla är inställda på att fortsätta.

Landslagschef Robert Eriksson. Foto: Alf Tornberg.