Ekebyloppet 6 juni 2018

På nationaldagen onsdag den 6 juni går Ekebyloppet av stapeln för sjätte gången. Start och mål är vid Ekeby bruk i Uppsala, banan går genom naturreservatet Hågadalen. Ekebyloppet består av fyra olika banor; halvmaran Challenge 21 km, 10 km, 5 km och ett barnlopp.

Ekebyloppet är ett evenemang för elitlöpare, motionärer och barn i alla åldrar. Barnvakt finns. Ekebyloppet arrangeras av Friskis&Svettis, orienteringsklubben OK Linné och Vårdcentralen Ekeby Hälsocenter.

- Löpning är tillgängligt för många, det är kul och bra för hälsan, så vi är glada att bidra med vårt lopp och att allt fler deltar, säger Mats Brolin, vd på Ekeby Hälsocenter.

- Det är roligt att träna och det är den känslan vi vill förmedla till våra deltagare. Man behöver inte springa snabbast. Vem som helst ska kunna delta på egna villkor och njuta av upplevelsen att röra på sig i naturen, säger Ingrid Hovstadius, verksamhetschef på Friskis&Svettis i Uppsala.

- Årets Ekebylopp ser ut att bli en snabblöpt upplaga. Högtrycket vi haft de senaste veckorna har gjort underlaget snustorrt vilket ger snabblöpta banor, säger Per Grywenz från OK Linné.

Start och mål är placerade i Ekeby bruk, vid gräsytorna i anslutning till Friskis&Svettis Ekeby där också ombyte och toaletter finns. De tre banorna går längs med gamla banvallen och viker av in i naturreservatet Hågadalen och slingrar sig fram på skogsvägar och stigar.

Det bjuds på musik utefter banan för att pigga upp löparna. Vid arenan underhåller gospelkören Gloryfires under dagen. Fika och mackor finns att köpa.

Mer info om starttider, program, parkering, höjdprofil, bansträckning och annat finns på Ekebyloppets webbplats.

Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter är systervårdcentraler inom Ekebygruppen. Verksamheterna har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral, gynekologi och psykoterapi.

Ekeby Hälsocenter erbjuder även hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner.

Inom Ekebygruppen finns även Uppsala Hälsocenter som är en mottagning för psykisk hälsa, belägen centralt i Uppsala på Östra Ågatan 31, samt Ability Care som bedriver arbete med ungdomar med missbruksproblematik.

Ekeby Hälsocenter är en nytänkande hälso- och sjukvårdsmottagning i Uppsala som driver utvecklingen mot en helhetssyn inom hälso- och sjukvård, främst inom primärvården.

Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter erbjuder olika typer av hälsoinsatser. Teamet består av allmänläkare, gynekologer, psykiater, fysioterapeuter, barnmorskor, distriktssköterskor, sjuksköterskor, dietist, psykologer, psykoterapeuter, kuratorer, undersköterskor, biomedicinsk analytiker och hälsopedagog.

Syftet med det hälsofrämjande arbetet är att förstärka både den fysiska och psykiska hälsan hos våra patienter. Insatserna är även ämnade att inspirera till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa, som mer fysisk träning och bättre kostvanor.

Ekeby Hälsocenter startade i november 2011. Vårdcentralen finns i anrika Ekeby bruk i Uppsala och är en av de större vårdcentralerna i Uppsala län med drygt 11.000 listade patienter.

Aros Hälsocenter är en av Uppsalas äldsta vårdcentraler som drivs i privat regi och har funnits sedan mitten av 1990-talet. Vårdcentralen ligger i stadsdelen Kåbo i Uppsala. Aros Hälsocenter har närmare 9.000 listade patienter.

Ekebygruppen har cirka 150 medarbetare och en koncernomsättning på cirka 100 mkr. Koncernens fokus ligger på hög kvalitet i de tjänster som erbjuds, hög tillgänglighet och god arbetsmiljö för våra medarbetare.

Aros Läkarmottagning blir Aros Hälsocenter med ny ägare29.8.2018 08:33:39 CESTPressmeddelande

Två av Uppsalas större vårdcentraler - Ekeby Hälsocenter och Aros Läkarmottagning - blir systervårdcentraler genom att ägarna till Ekeby Hälsocenter förvärvar Aros Läkarmottagning. I samband med ägarbytet byter Aros Läkarmottagning namn till Aros Hälsocenter. Förändringarna innebär att de två vårdcentralerna utvecklar sitt samarbete och kommer tillsammans att kunna erbjuda god tillgänglighet och ett brett utbud av hälso- och sjukvårdstjänster av hög kvalité.