Ekologisk och efterlängtad – Melleruds Moderna Ale är här

Perfekt till intågandet av sommarens solsäkra dagar och långa ljusa nätter lanseras Melleruds Moderna Ale, ett efterlängtat tillskott till Melleruds Utmärkta Pilsner som snabbt blivit en favorit hos många. Melleruds Moderna Ale är humleblommig och balanserad med inslag av citrus, smaker som gifter sig fint med mat från det svenska köket. Under början av maj rullar den ekologiska brygden ut från bryggeriet och anländer på fat till en krog eller restaurang i dina hemtrakter.

Melleruds Moderna Ale på 5,2 procent är en ekologisk Pale Ale. Ölet är krispigt och har en balanserad beska med viss citrus och fruktighet. Maltmixen består av pilsner, karamell och münchenermalt, vilket ger utsökt fyllighet och kropp. Sammantaget ger detta en smakrik, välbalanserad och fräsch öl som passar extra bra till vällagad svensk mat eller som sällskapsdryck.

I början på maj lanseras Melleruds Moderna Ale på kran på restaurang, och den 1 september kommer den till Systembolagets beställningssortiment på 33 cl-flaska.

Melleruds Moderna Ale är en produkt jag filat på under en längre tid med viljan och ambitionen att göra en riktigt smakrik och balanserad Pale Ale. Jag är mycket nöjd med resultatet, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups.

Melleruds samtliga brygder är 100 procent ekologiska, något som är relativt ovanligt då en öl får klassas som ekologisk även om inte alla ingredienser är ekologiska. Just humle är en sådan råvara som är svår att få tag på och ofta ersätts av icke ekologisk humle. Spendrups som äger och distribuerar Melleruds är Sveriges största importör av ekologisk humle och är världens största producent av ekologisk öl.

Att som bonde våga satsa på att odla ekologisk humle kan vara en ekonomisk risk. För att hjälpa bönderna och för att försäkra dem om långsiktiga och hållbara samarbeten så gör Melleruds långa överenskommelser som säkrar köp av hela skördar i upp till tio år. Det möjliggör en satsning som gynnar bonden, oss och våra konsumenter i längden, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups.

Ekologisk Perle används som bittergiva i koket. Palisade och Jaryllo tillsätts i whirlpool och bidrar med aromer som ger en citrusprofil med bland annat grape. Melleruds Moderna Ale torrhumlas med en blandning av Jaryllo, Citra och Cascade som tillsammans ger en fin aromprofil med noter av tropiska frukter, citrus och lite blommighet.

Bryggtekniken bakom Melleruds Moderna Ale är en komplex process som resulterar i en ale med välbalanserade smaker som inte upplevs särskilt ”komplicerade”. Vägen till en harmonisk ale är alltså mer avancerad än man kan tro, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups.

Utseende:
                 Gyllengul, halmgul
Doft:                          Maltigt med inslag av humlearomatisk fruktighet och citrus
Smak:                        En fyllighet som markeras väl av en mycket utsökt beska
Ekologisk malt:        Pilsner-, karamell- och münchenermalt
Ekologisk Humle:     Perle, Palisade, Jaryllo, Citra, Cascade

Bryggning:
Mäskning sker under 70 minuter med infusionsförfarande. Sammanlagt ges humlen i tre olika givor till brygden. Melleruds Moderna Ale är ett överjäst filtrerat öl.

Alexandra Sjöholm
PR-konsult Food & Friends

alexandra.sjoholm@foodfriends.se

Norrlands Guld vill råda bot på tomma löften om att ses, lanserar rättsligt bindande avtal för öl29.5.2019 15:28:18 CESTPressmeddelande

Brukar ni också ”ta en öl nån gång?” Från och med idag kan du enkelt boka in en juridiskt bindande öl med en vän. Allt fler öl rinner ut i sanden i vår stressade samtid och frasen ”Att ta en öl nån gång” ekar ofta som tomma ord. Syftet med Ölavtalet, en ny tjänst från Norrlands Guld Alkoholfri, är att säkerställa social samvaro bland gamla eller för all del nya vänner.