EM-brons till Tommy Macias

Tommy Macias tog brons på EM i 73-kilosklassen efter en imponerande vinst mot den regerande olympiska mästaren, Fabio Basile från Italien. Tommy Macias tog därmed sin fjärde raka EM-medalj!

Tommy Macias tog brons på EM i Prag. Foto: Svenska Judoförbundet.

-       Det känns jätteskönt att komma hem med en medalj! Det har varit en riktigt jobbig dag. Alla här är ju väldigt bra. Det är ändå ett EM, säger Tommy Macias.

Tommy kom till Prag som regerande europamästare och tredjeseedad i tävlingen.

I första matchen mötte Tommy Macias tjecken Jakub Jecminek, en match Macias vann på wazari (halv poäng).

Nästa match stod Vadzim Shoka från Belarus för motståndet. Den matchen gick till golden score där Macias tillslut vann matchen på ippon (full poäng) efter att motståndaren tilldelats tre varningar.

I kvartsfinalen mot Nils Stump från Schweiz förlorade Macias på ippon, efter att själv först ha tagit ledning i matchen.

I återkvalet mötte svensken Lukas Reiter från Österrike. En match som Macias vann på ippon.

I bronsmatchen ställdes Macias mot den regerande olympiska mästaren i 66-kilosklassen, Fabio Basile från Italien. De båda hade mötts tre gånger tidigare, där Basile vann de två första mötena.  Tommy vann däremot den senaste, i finalen på Grand Slam i Jekaterinburg 2019. Dagens bronsmatch blev en kort historia, där Macias imponerande kastade italienaren på en ippon bara drygt en och en halv minut in i matchen.

Tommy Macias tog därmed sin fjärde raka europeiska mästerskapsmedalj och ytterligare poäng i OS-kvalet.

- Han fick kämpa ganska hårt hela dagen, men han lyckades samla ihop sig till sista matchen. Han höll bra fokus och höll ihop det hela vägen! Det är starkt att han har tagit medalj på fyra EM i rad. Bara det är imponerande i sig, säger landslagchef Robert Eriksson.

Övriga svenskar

För Sveriges andra tävlande, Robin Pacek -81 kg, tog mästerskapet tyvärr slut redan i första matchen.

Tommy Macias tog brons på EM i Prag. Foto: Svenska Judoförbundet.
Tommy Macias. Arkivbild. Foto: Marina Mayorova.
Tommy Macias tog brons på EM i Prag. Foto: Svenska Judoförbundet.
Landslagschef Robert Eriksson och EM-bronsmedaljören Tommy Macias. Foto: Svenska Judoförbundet.
Robin Pacek på EM 2020. Foto: Carlos Ferreira.
Robin Pacek på EM 2020. Foto: Carlos Ferreira.

Inga svenska medaljer under Grand Slams sista dag7.5.2021 12:55:19 CEST | Pressmeddelande

Det blev en snabb sorti för Marcus Nyman -90 kilo och Joakim Dvärby -100 kg under fredagens Grand Slam-tävling i ryska Kazan. Båda åkte ut redan i sina första matcher. Därmed var tävlingen slut för svensk del. Bästa svensk blev Anna Bernholm som imponerande tog brons under gårdagen, på sin första tävling efter 15 månaders skadeuppehåll. VM står på tur Härnäst väntar VM i Budapest den 8-11 juni. Det blir den sista tävlingen innan OS och också den sista möjligheten för de aktiva att samla OS-kvalpoäng. Sedan tidigare är Anna Bernholm, Tommy Macias och Marcus Nyman uttagna till OS-truppen. Robin Pacek och Joakim Dvärby väntar fortfarande på en OS-biljett.

Inga svenska placeringar på året EM18.4.2021 20:32:13 CEST | Pressmeddelande

Inte heller under söndagen gick det vägen på EM i Lissabon för svenskarna, som åkte ut tidigt ur mästerskapet. Marcus Nyman (-90 kg) som visat fin form de senaste tävlingarna, inledde med vinst i sin första match efter att motståndaren dragit på sig tre varningar. I den kommande matchen tog det dock stopp och Nyman som förlorade på en fasthållning efter att motståndaren Nemanja Majdov från Serbien lyckats kontra Nymans kastförsök. Joakim Dvärby (-100 kg) mötte Cyrille Maret från Frankrike i första matchen. Dvärby inledde matchen bra med ett kast som gav waza-ari (poäng). Fransmannen kom igen och kastade sedan Därby på waza-ari, vilket innebar att det stod lika och matchen gick till golden score. Ett par minuter in i golden score drog Dvärby på sig en tredje utvisning och förlorade därmed matchen. Nu återstår två tävlingar i OS-kvalet; Grand Slam i Kazan 5-7 maj och VM i Budapest 6-13 juni.