Emil Assergård i Bingolotto

Än en gång gästas Bingolotto av Emil Assergård. Emil har i dagsläget över 150 miljoner streams på Spotify & fullsatta spelningar över hela landet. Hans största hit "All in" har sålt 3 ggr platina & har mer än 31 miljoner streams.

Mats Emil Assergård, född 23 maj 1991 i Undrom, är en svensk musiker och låtskrivare, som skriver och framför musik på svenska.

Efter en talangtävling i Sollefteå 2009 började Assergård få spelningar i Västernorrland. Till en början spelade han mest covers, men den egna musiken tog snart över.

I februari 2013 släppte han sin debutskiva "Rakt från hjärtat" och i januari 2014 släpptes singeln "Luns på med storfan". Denna tillsammans med humorgruppen bakom filmen "Småstadsliv 3" från Hälsingland. Detta gjorde att Emil Assergårds musik spreds mer.

Sommaren 2014 började han samarbeta med Kristian Täljeblad, känd från Paradise Hotel Sverige. Assergårds låt "Jag råkade sälja min bästa vän" spelades i ett av avsnitten och fick spridning på nätet.

Duon Assergård & Täljeblad släppte 2015 singeln "Falsk" tillsammans. Musikvideon premiärvisades på Expressen.

I april 2015 släppte Assergård även solo-EP:n "Skön" och medverkade i programmet "What's up allihop" på SVT Play. I september 2015 gav han ut albumet "Den ensamma känslan" och i december EP:n "Snö".

2016 signade Emil Assergård med skivbolaget Universal Music Group och gav ut singeln "All in". Sedan dess har han släppt ett flertal singlar och ett album med skivbolaget.

Emil Assergård har hittills tilldelats 10 guldskivor,  4 platinaskivor, 2 dubbel platina och 1 trippel platina.

2017 släppte han singlarna "Intima", "Spåra" och  "Stora stygga Stockholm"

Emil var en av de 50 mest spelade manliga artisterna i Sverige under 2018. Han släppte då singlarna: "Klä av mig", "X" och "Solglasögon i december"

Under 2019 gjorde Emil tv-debut och medverkade i bl.a. Bingolotto & Lotta på Liseberg. Han släppte albumet "Leva Livet - En samling" och singeln "Lova mig" samt att han blev nominerad till Rockbjörnen som "Årets manliga liveartist". Där kom han 2:a med mindre än 900 röster.

Under hösten -19 avslutade Emil sitt samarbete med skivbolaget Universal för att stå på egna ben & själv släppa sin musik framgent. I november släppte han singeln "Sönder". Även detta detta år var han en av Sveriges 50 mest spelade manliga artister.

Under 2020 har Emil släppt singlarna "Dom vi inte tycker om", " Om jag vore DJ", "Våran sista sommar" och "Livet suger"

I höst kommer Emil även att släppa ett album.

BIngolotto TV4 söndag 13 september kl 18.00