En mänskligare budget #1 - Vårdcentralerna i region Stockholm

Med Vänsterpartiets budget kommer vårdcentralerna på fötter och vården förstärks för ökad jämlikhet. Vi tar från marknaden och byråkratin och ger till dom sjukaste patienterna.

Vi föreslår i vår budget

• INTE höja avgiften för att gå till vårdcentral
  • 5% ökade anslag till vårdcentralerna (motsvarar ca 500 miljoner kronor). Vi tar bort vinstkravet på Stockholms läns sjukvårdsområde som gör att primärvården måste ”betala tillbaka” 232 miljoner kronor
  • Ytterligare 73 miljoner kronor till vårdcentraler i särskilt utsatta områden för att öka läkartätheten och minska väntetiderna för besök
  • 100 miljoner kronor för att förstärka vårdcentralerna med psykologer för att möta det ökade söktrycket med psykisk ohälsa
  • Tydliga områdesansvar och listningsansvar för vårdcentralerna (listningsansvar innebär att alla listas på en vårdcentral och att vårdcentralen ansvarar för dessa patienter. Idag tvingas man istället vara tillgängliga för alla)
  • Höjda anslag till ASIH (avancerad sjukvård i hemmet) med 150 miljoner kronor
  • Vi återupprättar husläkarjourerna och säkerställer dom i hela regionen. Det är bättre att patienterna tas om hand på sin vårdcentral utanför kontorstid än på närakuter som inte står för uppföljning och kontinuitet.
  • Avveckling av stressande pinn-system i styrningen av vårdcentralerna där vårdpersonalen måste jaga intäkter och pressas till ökad produktion

Hur finansierar vi dessa satsningar:

• Region Stockholm avslutar omgående utbetalningar till digitala nätläkarbolag och flyttar dessa 300 miljoner kronor till vårdcentralerna
  • Resurserna för alla närakuter utanför akutsjukhusen (6 st) flyttas över till vårdcentralerna. Motsvarar ca 300 miljoner kronor
  • Avveckling av vårdvalssystem vilket frigör resurser och minskar kostnader för byråkrati i regionen. Total besparing ca 200 miljoner kronor
  • Skattehöjning som motsvarar 180 kronor i månaden för en person som tjänar 30 000 kronor i månaden. Irene Svenonius får betala drygt 500 kronor mer i skatt i månaden.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

En mänskligare budget #2 - Fler vårdplatser och färre gravplatser13.10.2021 12:06:47 CEST | Pressmeddelande

När Karolinska institutets forskningsrapport slog fast att 125 patienter dött under en 5-årsperiod till följd av den höga belastningen på Stockholms akutsjukhus krävs det politisk handling. Det moderatledda styret pratar inte ens om vårdplatsbrist eller sjukhusens ansträngda situation i sin budget. Vänsterpartiet identifierar bristen på vårdplatser som ett av dom största problemen i Region Stockholm.