En medaljmatch och jakten på OS-biljetter fortsätter

När Grand Slam i Tel Aviv summeras kan vi räkna in en bronsmedaljmatch för världstian och redan OS-klara Tommy Macias som bästa resultat. För övriga fortsätter den stenhårda kampen om OS-biljetten.

Sedan den internationella touren drog igång igen i oktober har Tommy Macias, -73 kg, nått medaljmatch i tre av fyra turneringar, där EM-bronset i november glänser mest.

Marcus Nyman i -90 kg lyckades i helgen inte nå lika långt som förra året i Tel Aviv då han nådde en medaljmatch. Idag fick han det inte att stämma och det blev en tidig förlust. Medaljmatchen i Ungern i oktober är hans toppresultat sedan omstarten. Dubble olympiern Nyman, som nådde medaljmatch i OS i Rio de Janeiro, är 18:e man på världsrankningen och har en OS-plats i det mycket jämna kvalet.

Joakim Dvärby i -100 kg förlorade mycket snöpligt sin första match idag. Dvärby har inte fått till det sedan omstarten, men har idag den allra sista platsen in i OS i kvalet.

Av de som inte var med i helgen är rehabiliterande Anna Bernholm OS-klar i -70 kg, medan Robin Pacek, -81 kg, har en av de sista OS-platserna.

Med sex turneringar kvar av OS-kvalet som avslutas med VM i juni, blir det en intensiv kamp om OS-biljetterna för Nyman, Dvärby och Pacek under våren.

OS-jagande Joakim Dvärby, foto Alf Tornberg
OS-jagande Robin Pacek, foto Alf Tornberg
OS-jagande Marcus Nyman, foto Alf Tornberg

Inga svenska medaljer under Grand Slams sista dag7.5.2021 12:55:19 CEST | Pressmeddelande

Det blev en snabb sorti för Marcus Nyman -90 kilo och Joakim Dvärby -100 kg under fredagens Grand Slam-tävling i ryska Kazan. Båda åkte ut redan i sina första matcher. Därmed var tävlingen slut för svensk del. Bästa svensk blev Anna Bernholm som imponerande tog brons under gårdagen, på sin första tävling efter 15 månaders skadeuppehåll. VM står på tur Härnäst väntar VM i Budapest den 8-11 juni. Det blir den sista tävlingen innan OS och också den sista möjligheten för de aktiva att samla OS-kvalpoäng. Sedan tidigare är Anna Bernholm, Tommy Macias och Marcus Nyman uttagna till OS-truppen. Robin Pacek och Joakim Dvärby väntar fortfarande på en OS-biljett.

Inga svenska placeringar på året EM18.4.2021 20:32:13 CEST | Pressmeddelande

Inte heller under söndagen gick det vägen på EM i Lissabon för svenskarna, som åkte ut tidigt ur mästerskapet. Marcus Nyman (-90 kg) som visat fin form de senaste tävlingarna, inledde med vinst i sin första match efter att motståndaren dragit på sig tre varningar. I den kommande matchen tog det dock stopp och Nyman som förlorade på en fasthållning efter att motståndaren Nemanja Majdov från Serbien lyckats kontra Nymans kastförsök. Joakim Dvärby (-100 kg) mötte Cyrille Maret från Frankrike i första matchen. Dvärby inledde matchen bra med ett kast som gav waza-ari (poäng). Fransmannen kom igen och kastade sedan Därby på waza-ari, vilket innebar att det stod lika och matchen gick till golden score. Ett par minuter in i golden score drog Dvärby på sig en tredje utvisning och förlorade därmed matchen. Nu återstår två tävlingar i OS-kvalet; Grand Slam i Kazan 5-7 maj och VM i Budapest 6-13 juni.