En oväntad julskada

Varje år får försäkringsbolaget If in flertalet anmälningar och frågor kring julgransfötter som läckt och orsakat skador på golv. If reder ut vad som gäller och ger några enkla tips för att undvika ovälkomna överraskningar under granen.

Blöta jular brukar inte vara populära – men kanske allra minst när det visar sig att de utspelat sig inne i vardagsrummet. Den som varit med om en strulande julgransfot vet att risken finns, och faktum är att det är ett vanligare problem än man kan tro. En av de vanligaste frågorna If får varje år när det lackar mot jul är nämligen hur försäkringen gäller för fuktskador på golv orsakade av läckande julgransfötter.

- Det låter som en liten sak, men det är ändå förvånansvärt mycket skador. Och det är samma visa varje år, kunder som ringer in och berättar att parketten havererat, säger Jenny Rudslätt, hem- och villaexpert på If.

Värst blir det när läckaget inte upptäcks i tid, exempelvis om man har en matta under julgransfoten där fuktfläckar inte syns.

- I allra värsta fall märker man det ju först när granen slängs ut runt tjugondag Knut, tillägger Jenny Rudslätt.

När det gäller skyddet i hemförsäkringen för julgransfotsläckage ser det tyvärr rätt dystert ut – såvida inte skadan orsakats av att behållaren plötsligt och oväntat spruckit gäller nämligen inte hemförsäkringen. Och just det är sällan orsaken, påpekar Jenny Rudslätt. Vanligare är helt enkelt att man vattnat för mycket, alternativt att foten rostat då den förvarats under året.

- Det är förstås jobbigt att råka ut för, särskilt när det sker mitt under julledigheten då man bara vill umgås med nära och kära. Därför är det bra att vara lite observant, så att det inte behöver ske, avslutar Jenny Rudslätt.

Tips för att slippa problem med läckande julgransfot

• Lägg plastskydd under julgransmattan.
  • Ha en större julgransfot.
  • Känn efter hur mycket vatten det är i behållaren innan du fyller på och fyll inte upp till kanten.
  • Håll julgransfoten under uppsikt under den första tiden efter det att vattnet fyllts på.

För mer information om If följ oss på:

Nyhetsrummet på if.se

Lugn, vi hjälper dig.

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 6 800 anställda.

Svår försäkringssits för utlandsresenärer med psykisk ohälsa12.6.2019 07:30:00 CESTPressmeddelande

Varje år tvingas hundratals svenskar med psykiska problem söka hjälp i utlandet på grund av att deras sjukdomstillstånd förvärrats under semestern. Hemförsäkringens reseskydd täcker kostnader för sjukdom uppkommen på resa – men inte om det handlar om en sjukdom man har före avresan. För den som är diagnosticerad med psykiska besvär och behöver vård i utlandet kan det göra läget besvärligt. ”Det är extremt viktigt att man i dessa fall har en dialog med sitt försäkringsbolag innan man reser iväg”, konstaterar Ifs reseförsäkringsexpert Jenny Rudslätt.