En oväntad julskada

Varje år får försäkringsbolaget If in flertalet anmälningar och frågor kring julgransfötter som läckt och orsakat skador på golv. If reder ut vad som gäller och ger några enkla tips för att undvika ovälkomna överraskningar under granen.

Blöta jular brukar inte vara populära – men kanske allra minst när det visar sig att de utspelat sig inne i vardagsrummet. Den som varit med om en strulande julgransfot vet att risken finns, och faktum är att det är ett vanligare problem än man kan tro. En av de vanligaste frågorna If får varje år när det lackar mot jul är nämligen hur försäkringen gäller för fuktskador på golv orsakade av läckande julgransfötter.

- Det låter som en liten sak, men det är ändå förvånansvärt mycket skador. Och det är samma visa varje år, kunder som ringer in och berättar att parketten havererat, säger Jenny Rudslätt, hem- och villaexpert på If.

Värst blir det när läckaget inte upptäcks i tid, exempelvis om man har en matta under julgransfoten där fuktfläckar inte syns.

- I allra värsta fall märker man det ju först när granen slängs ut runt tjugondag Knut, tillägger Jenny Rudslätt.

När det gäller skyddet i hemförsäkringen för julgransfotsläckage ser det tyvärr rätt dystert ut – såvida inte skadan orsakats av att behållaren plötsligt och oväntat spruckit gäller nämligen inte hemförsäkringen. Och just det är sällan orsaken, påpekar Jenny Rudslätt. Vanligare är helt enkelt att man vattnat för mycket, alternativt att foten rostat då den förvarats under året.

- Det är förstås jobbigt att råka ut för, särskilt när det sker mitt under julledigheten då man bara vill umgås med nära och kära. Därför är det bra att vara lite observant, så att det inte behöver ske, avslutar Jenny Rudslätt.

Tips för att slippa problem med läckande julgransfot

• Lägg plastskydd under julgransmattan.
  • Ha en större julgransfot.
  • Känn efter hur mycket vatten det är i behållaren innan du fyller på och fyll inte upp till kanten.
  • Håll julgransfoten under uppsikt under den första tiden efter det att vattnet fyllts på.

För mer information om If följ oss på:

Nyhetsrummet på if.se

Lugn, vi hjälper dig.

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 6 800 anställda.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Unga mest positiva till att hyra ut stugan i vinter18.12.2018 07:30Pressmeddelande

Att hyra ut fritidshuset under vinterloven är ett sätt att på en och samma gång tjäna några extra tusenlappar och hålla huset bebott i vinterkylan. Ändå är det förhållandevis få som kan tänka sig att hyra ut under perioden, enligt en ny undersökning från försäkringsbolaget If. Svenska fritidshus drabbas av skador för 650 miljoner per år och många skador skulle kunna begränsas med mer regelbunden tillsyn.