En seger och en förlust för Joakim Dvärby

Dvärby inledde VM-tävlandet i 100 kg med seger på favoritekniken seoi-nage som gav waza-ari (halv poäng) mot Pablo Aprahamian, Uruguay. I andra omgången blev dock förra årets VM-trea Niyaz Ilyasov, Ryssland, för svår för Dvärby. Det blev förlust på ippon (full poäng) på kast. Ilyasov har i skrivande stund nått semifinal.

Dvärby i segermatchen mot Aprahamian  Foto: Marina Mayorova/IJF
Dvärby i segermatchen mot Aprahamian Foto: Marina Mayorova/IJF

Därmed har det svenska landslaget tävlat klart på de blivande OS-mattorna i Tokyo. Årets VM har varit ett av de allra bästa världsmästerskapen för svensk del med två bronsmedaljmatcher som resulterat i två 5:e placeringar. Prestationerna under VM visar att landslaget är på rätt väg inför OS i Tokyo om ett år även om det fortfarande finns en del kvar att slipa på.

Not. I judotävlingar kommer två judoka på 3:e plats, vinnarna av de två bronsmatcherna. Förlorarna av bronsmatcherna kommer på 5:e plats. Det finns inga 4:e placeringar.

Dvärby i segermatchen mot Aprahamian  Foto: Marina Mayorova/IJF
Dvärby i segermatchen mot Aprahamian Foto: Marina Mayorova/IJF

Hela fabriken stängs ner medan medarbetarna lär sig falla rätt23.10.2019 07:12:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsplatsolyckan i Sverige. Det har Proplate i Oxelösund tagit fasta på och inför nu obligatorisk fallträning för 100 medarbetare i syfte att förebygga fallolyckor och minska skaderiskerna om ett fall sker. Två timmar i veckan stänger Proplate ner produktionen för att samtliga anställda ska få möjlighet att träna balans, styrka och fallteknik. Satsningen är den största hittills i ett samverkansprojekt mellan Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring, Fallkompetens i arbetslivet, som ingår i konceptet Judo4Balance.

Marcus Nyman klättrar 45 platser på världsrankingen24.9.2019 00:22:00 CESTPressmeddelande

OS-femman från Rio Marcus Nyman är tillbaka med besked. För fyra veckor sedan kom han femma på VM och i helgen vann han Grand Prix i Tashkent, Uzbekistan. Prestationerna har gjort att Nyman klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar på världsrankingen sedan mitten på augusti. Helgens förstaplats innebar också att Nyman nu hoppat upp på OS-kvalplats, en viktig milstolpe i hans satsning mot ett tredje OS.