En seger och en förlust för Joakim Dvärby

Dvärby inledde VM-tävlandet i 100 kg med seger på favoritekniken seoi-nage som gav waza-ari (halv poäng) mot Pablo Aprahamian, Uruguay. I andra omgången blev dock förra årets VM-trea Niyaz Ilyasov, Ryssland, för svår för Dvärby. Det blev förlust på ippon (full poäng) på kast. Ilyasov har i skrivande stund nått semifinal.

Dvärby i segermatchen mot Aprahamian  Foto: Marina Mayorova/IJF
Dvärby i segermatchen mot Aprahamian Foto: Marina Mayorova/IJF

Därmed har det svenska landslaget tävlat klart på de blivande OS-mattorna i Tokyo. Årets VM har varit ett av de allra bästa världsmästerskapen för svensk del med två bronsmedaljmatcher som resulterat i två 5:e placeringar. Prestationerna under VM visar att landslaget är på rätt väg inför OS i Tokyo om ett år även om det fortfarande finns en del kvar att slipa på.

Not. I judotävlingar kommer två judoka på 3:e plats, vinnarna av de två bronsmatcherna. Förlorarna av bronsmatcherna kommer på 5:e plats. Det finns inga 4:e placeringar.

Dvärby i segermatchen mot Aprahamian  Foto: Marina Mayorova/IJF
Dvärby i segermatchen mot Aprahamian Foto: Marina Mayorova/IJF

Ny forskning: Judoinspirerat träningsprogram kan förebygga fallolyckor och minska fallskador på jobbet2.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsolyckan i Sverige. Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring har genom ett gemensamt projekt satsat på att öka fallkompetensen i svenskt arbetsliv. Nu visar ny forskning från Högskolan Dalarna och FoU Sörmland att risken för fallolyckor och fallskador kan minskas genom det framtagna träningsprogrammet, Judo4Balance, som används i projektet.

Judo ska lära hundar att falla på rätt sätt1.4.2020 06:49:00 CESTPressmeddelande

(Obs! Detta var årets aprilskämt) Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Men även hundar är drabbade. Nu inleder Svenska Judoförbundet ett samarbete med den svensk-tjeckiska hundtränaren och etologen Marie Novák för att förebygga fallolyckor hos hundar och deras ägare. På kursen tränar både hund och ägare muskelstyrka, balans och fallteknik i syfte att förebygga fallolyckor och minska skadorna om ett fall ändå sker. Hundarna får bland annat öva på balansgång, benböj och framåtfall med rullning. Kursen leds av licensierade fallinstruktörer från Svenska Judoförbundet tillsammans med licensierade hundinstruktörer.