E.ON prisas för arbete med startups

E.ON har under några år målmedvetet arbetat med att samarbeta med startups, det vill säga nystartade företag med nya affärsinnovationer. Nu har arbetet vunnit pris. Det är initiativet Ignite Sweden som utsett E.ON till vinnare i kategorin ”Best Startup Collaborator”. Bakom Ignite Sweden står en rad stora företag och initiativet finansieras av bland andra Vinnova och Energimyndigheten.

Sara Hamlin mottog priset ”Best Startup Collaborator” å E.ONs vägnar.

- För oss som stort företag är det naturligt samarbeta med nya företag och idéer som sedan kan skalar upp och växer till lönsamma företag, säger Sara Hamlin, Affärsutvecklare på E.ON.

Som en del i detta arbete driver E.ON acceleratorn :agile som fungerar som en kuvös för företag med nya idéer inom energi och hållbarhet med syfte att hitta samarbeten och synergier mellan E.ON och bolagen och tillsammans skapa tillväxt. Det senaste exemplet på ett framgångsrikt startupföretag är OurGreenCar, en fordonspool som tillhandahåller elbilar, elscootrar och elcyklar till både företag och organisationer. På kort tid har de fått både bostadsrättsföreningar och företag att ge sina boende respektive personal tillgång till elfordon för mer hållbara resor.

- E.ON visar att det är möjligt att driva innovation genom startup-samarbeten. Det är svårt för stora företag att samarbeta med startups, de största hindren är ofta upphandlingsregler och skillnad i kultur. Det krävs både eldsjälar samt ett öppet och innovativt förhållningssätt för att det ska lyckas. Här är E.ON en förebild för andra storföretag, och vi är väldigt glada över att ha med dem i Ignite, säger Stina Lantz, Projektledare för Ignite Sweden.

För ytterligare information, kontakta Sara Hamlin, Affärsutvecklare, E.ON Energilösningar, 0702-829178

Sara Hamlin mottog priset ”Best Startup Collaborator” å E.ONs vägnar.

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.