Erik Bertman blir ny chef för Corporate Energy Solutions på E.ON

Den 15 mars tillträder Erik Bertman som chef för den affärsenhet inom E.ON som erbjuder energilösningar åt företag, Corporate Energy Solutions. Erik Bertman kommer parallellt att behålla rollen som VD för Coromatic Group, ett företag som E.ON förvärvade i maj 2019.

Erik Bertman, ny chef för Corporate Energy Solutions på E.ON

– Erik Bertman har en lång karriär bakom sig från bland annat Ericson, Nokia och Microsoft och har framgångsrikt lett Coromatic till det företag det är idag: Nordens ledande systemintegratör och serviceföretag av verksamhetskritisk  infrastruktur. Hans kunskaper om elektrifiering och digitalisering och dess betydelse för industrins omställning, kommer att vara ovärderliga för E.ONs fortsatta resa mot ett hållbart samhälle. Vi hälsar honom varmt välkommen, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

Coromatic förvärvades av E.ON i maj 2019 och blev en del av E.ON-koncernen i juli 2019. E.ON fick därmed tillgång till spetskompetens inför Nordens växande digitalisering samt möjlighet att utveckla attraktiva gemensamma lösningar för kunder inom industrin, fastighetsbranschen och datahallar.

– Jag ser mycket fram att börja i min nya roll på E.ON. Det finns en stor potential på företagsmarknaden för våra gemensamma tjänster, och genom att bredda vårt erbjudande ser jag stora möjligheter att utveckla energilösningar som hjälper företag att förbättra sina affärer och samtidigt nå uppställda miljö- och klimatmål, säger Erik Bertman.

Erik Bertman tillträder sin tjänst den 15 mars och efterträder då Joakim Adgård, som varit chef för affärsenheten sedan 2017.

Erik Bertman, ny chef för Corporate Energy Solutions på E.ON

Flera energibolag intresserade av E.ONs projekt SWITCH – utvecklas ytterligare inför ny säsong3.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Tack vare ett brett samarbete mellan flera nätägare på nationell och regional nivå har projektet CoordiNet med E.ONs handelsplattform SWITCH blivit en succé. Med otraditionella elnätslösningar har aktörerna tillsammans bland annat lindrat effekterna av kapacitetsbegränsningen som finns i en mängd elnät, främst kring storstäder. Nu stängs projektet för denna säsong, men samarbetet har gett såväl mersmak som goda erfarenheter inför nästa säsong, som startar i november 2020.

E.ON och Ferroamp samarbetar för ökad elflexibilitet23.3.2020 09:30:06 CETNyheter

E.ON och Ferroamp tar, tillsammans med E.ONs dotterbolag Solar Supply, dagens energisystem in i framtiden genom ett nytecknat samarbetsavtal. Ferroamps energieffektiviserande produkter tillsammans med E.ONs tekniska kompetens och erfarenhet möjliggör en optimerad energianvändning hos kunden. Genom samarbetet förenas samhällsnytta och kundens intressen - kunden sparar pengar samtidigt som mer förnybar mikroproduktion möjliggörs och elnäten blir avlastade. Systemet kan anpassas från den privata villan till den stora verksamheten.

Energimyndigheten beviljar E.ON 12,8 MSEK till banbrytande pilotprojekt för att minska utsläppen från uppvärmning24.2.2020 09:02:54 CETPressmeddelande

E.ON inleder testborrningar i Malmö för att undersöka förutsättningarna att bygga Sveriges första djupgeotermianläggning som är direkt kopplad till fjärrvärmenätet. Om allt går som planerat står anläggningen klar 2022 och levererar förnybar och resurseffektiv värme till fjärrvärmekunderna. Energimyndigheten stöttar pilotprojektet med 12,8 MSEK, projektets totala budget uppgår till 57 MSEK.