Erika Jonsson i BingoLotto

Hon är countrydrottningen som har satt Värmland på kartan i den svenska country-sfären. Med spelningar i Nashville, genrens mecka, är hon dessutom på god väg att göra landet Sverige samma tjänst, i ett internationellt sammanhang. Söndagen den 27/10, kl. 18 i TV4, gästar Erika Jonsson BingoLotto. Countryguld skall silas. Westernkläder och cowgirlhatten skall missioneras. Missa inte detta!

ERICA JONSSON

Erikas stora musikintresse kom till liv redan vid 12 års ålder då hon ofta tog följe på sin mamma och besökte den lokala puben hemma i Kil. Pubens värdinna hade ett band, som flitigt framförde musik av country-stuk för dess gäster. Så småningom fick gitarren följa med likaså, och Erika antog allt oftare rollen som ackompanjatör. Country-själen slog rot och i samma veva gick det, i egen utsago, upp för Erica att det var detta som hon var menad för. Musik. Tillträde till den lokala puben, som blotta 12 åring, var hon alldeles säkert ensam om, men det stora och alltjämt växande intresset för musiken gjorde det omöjligt att sätta stopp för henne.

Som 13-åring tog Erika pennan i hand och började skriva eget. Idag har hennes musik tagit henne till platser som hon då knappast kunde ana.

Sommaren 2014 gjorde Erika sig ett namn på sociala medier, då hon med den egenkomponerade låten "Sången om Värmland" tog Sverige med storm. Videon har visats över en miljon gånger på Facebook, och sedan den producerade versionen släpptes på Spotify så har den streamats fler än 6 miljoner gånger. Totalt har hennes låtar streamats över 12 miljoner gånger, och samtidigt håller hon den annars utdöende CD-branschen vid liv.

SUCCÉÅRET 2019

Året 2019 har inneburit stora framgångar för Erika. Hon har äntrat otaliga scener, såväl nationellt som internationellt. Under våren och sommaren blev det drygt 40 spelningar i Sverige och Norge. 2019 var även året då hennes musik tog henne över atlanten, till countrymusikens hemstad – Nashville! Totalt blev det fyra spelningar, och som kronan på verket fick hon möjlighet att få agera förband till countrylegendaren Emmylou Harris.

Erika är dessutom, i skrivande stund, aktuell sitt nya egenproducerade album ”I don't give a damn!”. Albumet släpptes i början oktober och har redan blivit vida rosat.

Söndagen den 20 oktober 2019, kl. 18.00, får vi möjlighet att uppleva Erikas ljuva countrystämma i BingoLotto!

Top Cats I BingoLotto24.10.2019 15:50:17 CESTPressmeddelande

I en genre där spelglädje utgör den innersta kärnan, uppvisar dessa unga värmlänningar idealet. Med fyndig komik, outtröttlig energi och precisa luftsparkar pumpar man syrerikt blod in i rockabilly-traditionen. Med stor musikalitet förenar Top Cats en melodiös popkänsla med klassisk rock’n’roll och rockabilly. Den medryckande effekten av denna kombination får du möjlighet att uppleva då bandet gästar BingoLotto den 27/10, kl 18 i TV4. Slå en dubbelknut på dansskorna och sjung upp, noga och väl, för nu blir det fart och fläkt!

Nordman i BingoLotto17.10.2019 16:33:40 CESTPressmeddelande

Få artister på den svenska musikscenen förfogar över en lika gripande karisma, och ett lika dubbelbottnat djup i rösten, som Håkan Hemlin. Få dansar lika lätt med fingrarna över nyckelharpan, och skapar lika levande musik, som Mats Wester. Tillsammans utgör de musikduon Nordman. Mystiken förtrollar. Deras unika begåvning, likaså. Söndagen den 20/10, kl. 18.00 i TV4, gästar duon BingoLotto. Oemotståndlig scennärvaro utlovas. Detta vill du inte missa!

Claes-Göran Hederström i Bingolotto9.10.2019 15:43:01 CESTPressmeddelande

Gammal kärlek rostar aldrig. Än mindre svenska folkets outtröttliga kärlek till kultikonen Claes-Göran Hederström. Och att ta emot epitetet kultikon är enligt Claes-Göran själv ingen konst – det är bara att sjunga samma låt i 47 år, menar han. Det börjar verka som att teorin stämmer, banne mej. Söndagen den 13 oktober, kl. 18.00 i TV4, tar Claes-Göran plats på BingoLottos scen – kanske med ambitionen att intyga om just detta.