If Skadeförsäkring

Fem klassiska skador vid sjösättning av båten – så undviker du dem

Dela

Våren är en högtid för båtägare som äntligen får sätta sin ögonsten i sjön och ge sig ut på årets första tur. Men att sjösättningen är förenad med risker märks också i olycksstatistiken. Krångel när båten ska lämna landbacken förkortar värdefull sjötid, därför har If gjort en checklista över de viktigaste sakerna att tänka på.

Under våren får försäkringsbolaget If in en mängd anmälningar om skador i samband med att båtarna sätts i sjön. If har listat de fem vanligaste olyckshändelserna vid sjösättning och hur man undviker klassiska misstag.

1. Tryckskador när båten transporteras på trailer 

Om båten ska transporteras med trailer är det viktigt att se till att montera spännbanden rätt. De bör efterdras efter en tid, särskilt om man kör en längre sträcka med bil på trailer och vägen varit gropig.

Spännbandet behöver vridas ett halvt varv, för att slippa vibrationer. Det är också bra att lägga en skyddande tyg- eller mattbit mellan band och relingslist, för att undvika tryckskador.

– Tänk på att använda en fyrhjulsdriven bil när du sjösätter med hjälp av trailer. En framhjulsdriven bil kan få problem, särskilt om trycket på dragkulan blir för högt, säger Arvid Böhm, båtexpert på If.

2. Båten tappas från kran eller lyftanordning

Lyftbanden måste placeras i rätt läge på båten så att den hänger säkert i rätt balans och så att utrustning som loggivare och drev inte skadas. Märk ut var slingen och lyftlinan ska sitta på båten med dekaler, så att alla som hjälper till vid sjösättning vet vad som gäller för din båt.

– Ett bra råd är att alltid binda ihop förlig och akterlig slinga med en horisontell lina, så att båten är säkrad och inte kan glida ur, säger Arvid Böhm.

3. Slitskador på masten

Transporten från mastskjulet till kranen är fylld med faror - det är allt för ofta man hör ljudet av metall som släpas mot asfalten. Detta kan orsaka både knäckskador på spridarfästen och förslitningar på vantskruvar och kardeler.

– Lyft masten med slinget direkt under övre spridarna så att den inte kan glida, det är den bästa försäkringen mot rigg, däcks och kroppsskador!

4. Båten tar in vatten och sjunker

En riktig klassisk miss är att glömma att skruva i bottenpluggen, dyvikan, i länshålet. I värsta fall tar båten in så mycket vatten att den sjunker.

– En tradition som spridit sig på många båtklubbar är att ”ta en dyvika-fika”. Genom att ordna en dyvika-fika tillsammans med dem som hjälpt till att iordningsställa båten inför säsongen så kommer man lättare ihåg den lilla, men ack så viktiga, detaljen, säger Arvid Böhm.

5. Motor eller drev slår i botten

I stressen kring sjösättningen är det lätt att glömma att fälla upp motorn eller drevet, då är risken stor att man får bottenkänning och att premiärturen blir framskjuten. Roder är lite klurigare eftersom det inte alltid går att fälla upp eller montera av dem, är man osäker på vinklar och vattenstånd är det bättre att sjösätta med kran innan man har hunnit reka området.

Rätt utrustning

För att få en så lång och säker båtsäsong som möjligt är det bra att gå igenom båten och all utrustning innan den sjösätts. Kontrollera att brandsläckare, förbandsartiklar, livboj, nödsignaler och brand- och gasolvarnaren är i gott skick och fungerar som de ska. Naturligtvis är båtförsäkringen en viktig del.

Högsäsong för tjuvar

Sjösättningstider är som ett smörgårdsbord för tjuvarna, när elektronik, motorer/drev och annat stöldbegärligt sätts på plats.

– Montera motor och drev så sent som möjligt. De är mycket enklare att stjäla när båten står på land. Ha båten i en bevakad hamn om det är möjligt och märk upp elektronik och motorer med en DNA-märkning, säger Arvid Böhm.

Under första kvartalet i år har stölderna av båtmotorer ökat med 19 procent, rapporterar Larmtjänst. Ökningen har främst skett i västra Sverige. 

Ifs checklista för en säker sjösättning:

- Kontrollera skrovgenomföringar och avstängningskranar. Tänk på att kolla tätheten på ventiler i både öppet och stängt läge.

- Kontrollera tätningsbälgar för drevet. De ska bytas med jämna mellanrum. Kontrollera bytesintervall med tillverkaren om du är osäker.

- Kontrollera att slangklämmor är väl åtdragna genom att vrida och dra i dem. Två motstående slangklämmor vid varje genomföring rekommenderas.

- Se efter att impellern är hel och mjuk. Byt vid behov.

- Dra åt utombordarens tvingskruvar, bultar och motorlås enligt tillverkarens anvisningar.

- Gasolanläggningen är viktig för din och båtens säkerhet, gör därför läckagetest samt kontrollera om det finns sprickor på gasolslangarna. Byt vid minsta osäkerhet.

- På många utombordsbåtar är kabelgenomföringen i motorbrunnen utsatta för åldrande. Vatten kan komma in mellan skroven. Bristfälliga genomföringar är en vanlig orsak till sjunkskador.

- Sätt tillbaka logg- och ekolodsgivaren.

- Fungerar länspumpen och nivåbrytaren? Har du manuell pump bör du provpumpa.

- Risken för stöld är stor vid sjösättningen. Därför är det bäst att montera stöldbegärlig utrustning så nära sjösättningen som möjligt.

- Direkt efter sjösättningen; starta motorn, lyft på durkar och motorrumskåpa. Kontrollera att det inte läcker från slangar och filter som blir hårda och spröda med tiden. Ha för vana att ha regelbunden tillsyn över båten första dygnet.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

If Skadeförsäkring
If Skadeförsäkring

106 80 Stockholm

+46 771-43 00 00

Lugn, vi hjälper dig.

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 6 800 anställda.

If bildades 1999 när svenska Skandias och norska Storebrands skadeförsäkringsverksamheter fusionerades. If är helägt av den finska bankkoncernen Sampo.

Följ If Skadeförsäkring

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring

Så undviker du motorhaveri när du bilar utomlands9.7.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Många svenskar åker iväg på bilsemester i Europa i sommar. Det märks inte minst i antalet inrapporterade bilskador. Under juni, juli och augusti förra året drabbades försäkringsbolaget Ifs kunder av bilolyckor och motorhaverier utomlands till en kostnad av omkring 50 miljoner kronor. Totalt beräknas kostnaderna för semestrande svenskars motorhaverier utomlands 2018 uppgå till närmare 100 miljoner kronor, enligt Ifs beräkningar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum