Femåring bjuder på öppet hus

Idag den 15 november är det exakt fem år sedan den privata vårdcentralen Ekeby Hälsocenter i Uppsala slog upp dörrarna första gången. På lördag firas femårsjubileet med öppet hus för allmänheten.

Ekeby Hälsocenter fyller 5 år.

Ekeby Hälsocenter har sedan starten växt till en av de större vårdcentralerna i Uppsala. Idag har mottagningen drygt 9600 listade och runt 60 medarbetare. Ekeby Hälsocenter har även en Barnavårdscentral och bedriver också psykoterapi och gynekologi på uppdrag av Landstinget i Uppsala län. Mottagningen erbjuder även tjänster inom förebyggande hälso- och sjukvård för både företag, idrottsföreningar och äldreboenden.

- Vår ambition har sedan start varit att skapa en mottagning som utgår från patienten, det tycker jag att vi har lyckats bra med, säger Mats Brolin, verksamhetschef och grundare av Ekeby Hälsocenter.

Vårdcentralen har utmärkt sig med sin öppenhet och tillgänglighet genom en hög bemanning med många legitimerade vårdgivare från olika yrkesgrupper, en generös drop in och satsningar inom förebyggande sjukvård.

- Att vara en uppstickare och röra om i grytan är roligt, men det är också svårt i en ganska fyrkantig och stelbent värld. Primärvården har stora utmaningar med hög efterfrågan på vård främst genom den ökande psykiska ohälsan bland befolkningen. Komplicerade prioriteringar måste hela tiden göras för att få resurserna att räcka. Men med stort engagemang och kreativitet hos alla kollegor i Hälsoteamet gör vi vårt bästa för att möta patienternas behov, säger Mats Brolin.

Nu på lördag den 19 november uppmärksammas femårsjubileet med ett öppet hus kl 11-14.

Dagen innehåller många olika programpunkter med allt från politikerdebatt där ledande landstingspolitiker diskuterar primärvårdens utveckling till prova-på-aktiviteter som konditionstest och övningar i mental närvaro.

Tre stycken föreläsningar står också på menyn. Barnombudsmannen Martin Price berättar om barnets ställning i vården, dietisten Sheima Al-Adili föreläser på temat "vad kostar en kalori" och fystioterapeuten och löpbloggerskan Linda Lövqvist talar om hur man håller sig fysiskt aktiv utan att dra på sig skador.

- Våra medarbetare kommer att visa runt besökarna och berätta om vår verksamhet. Vi vill också sätta fart på diskussionen om hur primärvården kan förbättras genom att lyssna på våra patienter och på de politiker som bestämmer vårdens villkor, säger Mats Brolin.

Aktiviteter under dagen

• Politikerdebatt
  • Föreläsningar
  • Fotundersökning av en ortopedtekniker
  • Testa din lungkapacitet
  • Konditionstest
  • Massage
  • Testa ditt blodtryck
  • Tipsrunda för både vuxna och barn
  • Tävlingar med priser, bland annat ett helt bord med grönsaker
  • Avslappning (mental närvaro)
  • Träningspass i gymmet
  • Utställning i Ekeby Galleri med konstnären Arnold Bunge
  • Ställ frågor till våra medarbetare i Hälsoteamet
  • Vaccination mot influensa. Läs mer här om influensavaccination.
  • Vi bjuder på lunch och fika under dagen

11.00 Dörrarna öppnas

11.15 Verksamhetschef Mats Brolin hälsar välkomna

11.25 Malena Ranch (MP), ordförande i vårdstyrelsen håller tal

11.30 Politikerdebatt

12.30 Föreläsning "Barn i vården" Barnombudsmannen

13.00 Föreläsning "Vad kostar en kalori?" Leg. Dietist Sheima Al-Adili

13.30 Föreläsning "Så håller du dig skadefri" Leg. Fysioterapeut Linda Lövqvist

14.00 Dörrarna stängs

Läs mer om Hälsodagen här.

Ekeby Hälsocenter fyller 5 år.

Ekeby bruk A33

Ekeby Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnavårdcentral, psykoterapi och gynekologi.

Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter erbjuder olika typer av hälsoinsatser. Teamet består av allmänläkare, företagsläkare, gynekologer, psykiater, fysioterapeuter, sköterskor, dietist, psykologer, psykoterapeuter, kuratorer, labpersonal och hälsovetare. Syftet med det hälsofrämjande arbetet är att förstärka både den fysiska och psykiska hälsan hos våra patienter. Insatserna är även ämnade att inspirera till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa, som mer fysisk träning och bättre kostvanor.

Ekeby Hälsocenter startade i november 2011. Vårdcentralen finns i anrika Ekeby bruk i Uppsala. Efterfrågan från patienterna är stor och växande. Ekeby Hälsocenter är en av de större vårdcentralerna i Uppsala län och har cirka 9.900 listade patienter. För att kunna ta emot alla som söker sig till oss med bibehållen hög patientsäkerhet och tillgänglighet, korta väntetider och god service har vi kontinuerligt ökat våra resurser i form av personal och lokaler.

Vi är drygt 60 medarbetare fördelat på cirka 45 heltider. Vi arbetar i ett icke hierarkiskt Hälsoteam där alla kollegor är nyckelpersoner med sin unika kompetens. Mats Brolin som är grundare och verkställande direktör är inte själv vårdutbildad, utan journalistutbildad och entreprenör.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.