Firestone Walker släpper suröl från Barrelworks i begränsad upplaga

Nu på fredag, den sjunde september, släpper Firestone Walker fyra syrliga nyheter från bryggeriet Barrelworks i form av surölen Agrestic, Feral One, Krieky Bones och SLOambic. Ölen kommer att finnas tillgängliga i Systembolagets vinkällarbutiker runt om i Sverige.

Firestone Walker Brewing Company i Kalifornien startades av David Walker och Adam Firestone. Sedan två år finns några av deras öl att få tag på i Sverige, bland annat Easy Jack IPA och Double Barrel Ale. Efter flera exklusiva släpp på Systembolaget från den hyllade fatlagrade Vintage-serien, har turen nu kommit till surölen från Barrelworks. Här fokuserar bryggarna på vildjästa suröl som man sedan lagrar på ekfat och blendar - en influens från vinskapandet som sker i samma region.

– Å ena sidan är Barrelworks ett fönster mot svunna tider och vårt arv från vinkonsten, å andra sidan har vi verkligen gått loss och experimenterat, så på det sättet är det en blick framåt. När jag var på besök i Stockholm för två år sedan fick jag frågan om när Barrelworks skulle lanseras i Sverige. Jag hade ingen aning då, men svarade optimistiskt ”två år”. Och voilà, nu händer det faktiskt, jag kan knappt fatta det! Detta är en sådan ära och jag kan inte förklara hur mycket det betyder för både mig och för Firestone Walker – att våra galna experiment får komma till Sverige, säger Jeffers Richardson, Barrelmeister och Brand Manager på Barrelworks

De fyra ölen från Barrelworks som den svenska marknaden nu får bekanta sig med är Agrestic, Feral One, Krieky Bones samt SLOambic.

– Intresset för, och kunskapen om, suröl ökar ständigt bland konsumenter. Det är därför fantastiskt roligt att kunna vara delaktig i att Sverige nu får bekanta sig med Firestone Walkers suröl i absolut världsklass, säger Björn Mannervik, Marknadschef team partner på Spendrups.

Agrestic görs på en Double Barrel Ale som lagras på ekfat och till vilken man tillsätter en skyddande mikroflora. Resultatet är en smakresa där rostat bröd, citron och rosenträ först träffar näsan och gommen, som sedan följs av toner av vanilj, kokosnöt och Earl Grey-te. Körsbär, karamell och kryddor rundar av ölen, och till sist följer en krispig syrlighet. Agrestic är lagrat i 12–15 månader på franska och amerikanska ekfat.

Feral One är en blend av olika fatlagrade öl, utvalda av Barrelworks master blender Jim Crooks och Barrelmeister Jeffers Richardson. Här får en jordig ton ge plats åt torkad aprikos, jordgubbe, guava och apelsinzest. I bakgrunden finns lavender, vanilj och kanel, och det hela binds ihop av ordentligt med kolsyra. Denna upplaga av Feral One består av en blandning av Lil' Opal 2012, 2014 & 2015 (56%), Wheaty Blonde (23,5%), Bretta Weisse (16%), Lil' Mikkel (3,9%) och SLOambic (3,9%).

Krieky Bones togs fram som ett födelsedagsöl till grundaren David Walkers 50-årsfest. En handfull fanns dock till salu, och de som fick tag i den krävde mer. Ölet öppnar med en doft av körsbärspaj som kompletteras av kryddor, funk och wienermalt. Lagrat i 9–52 månader på fransk och amerikansk ek.

SLOambic är en öl som kom till tack vare lokala bärodlare. SLOambic börjar som en Sour Opal som har lagrats i 24 månader. Sedan tillsätts färska marionbär och boysenbär (båda är släktingar till björnbär) från Oregon. Resultatet är en syrlig öl som är sprängladdad med mogna bär och toner av sylt och ek. Lagrat i 24 månader på fransk ek.

Firestone Walker Agrestic, 6,1% med artikelnummer 11201, släpps i en upplaga om 1500 st.
Firestone Walker Feral One, 6,1% med artikelnummer 11584, släpps i en upplaga om 2004 st.
Firestone Walker Krieky Bones, 6,3%, med artikelnummer 11262, släpps i en upplaga om 1500 st.
Firestone Walker SLOambic, 6%, med artikelnummer 11565, släpps i en upplaga om 2004 st.

Samtliga öl kostar 129 kr/st för 37,5cl.

Om Firestone Walker Brewing Company
Firestone Walker grundades 1996 av Adam ”The Bear” Firestone och David ”The Lion” Walker. Idag är de ett av USA:s och världens ledande bryggerier av hantverksöl och kan som enda bryggeri stoltsera med att ha vunnit priset Mid-Size Brewery of the Year på Great American Beer Festival och World Beer Cup hela 4 gånger. Firestone Walker distribueras av Spendrups Bryggeri på den svenska marknaden. www.firestonebeer.com

Jeffers Richardson kommer till Sverige under Stockholm Beer and Whisky Festival och för den som vill boka en intervju med honom på plats, som önskar mer information om Barrelworks eller vill ha högupplösta bilder vänligen kontakta:

Emelie Andersson, PR-konsult, Kelly & Pling
emelie.a@kellyandpling.com