Fläder päron – Lokas sommarsmak

Lokas nya sommarsmak är en härligt frisk och fräsch törstsläckare med en blommig, fruktig och söt smak med tydlig karaktär av fläder och päron. Loka Fläder päron finns redan på Pressbyrån och 7-Eleven. Och kommer att finns i servicehandeln från vecka 13 och i dagligvaruhandel från vecka 15.

Idag är fläder – eller hylle - populärt som saft, i brännvin, sorbet, sylt eller friterade blomklasar till efterrätten. Och i Tyskland gör man t.o.m fläderblomschampagne. Men förr i tiden användes den mest som läkeväxt och var gudinnan Frejas träd. Flädern ansågs vara besjälad och i folktron bodde hyllemor eller hyllefrun i trädet och henne var det bäst att man höll sig väl med.

-          Vi har länge haft fläder på vår önskelista till smaksatt Loka. Fläder hör sommaren till och vi är glada över att nu få presentera Lokas version på fläderdryck i kombination med päronets fina karaktär. Det är en fin balans av blommigt, fräscht och lite sötma som passar så bra till våren och sommaren. Servera den välkyld så att alla fina smaker kommer fram, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef för Loka på Spendrups.

Loka Fläder päron finns nu på Pressbyrån och 7-Eleven. Från vecka 13 finns den i servicehandeln och från vecka 15 finns Loka Fläder Päron i dagligvaruhandeln. 50 cl PET och kostar ca 21 kronor.

Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfria drycker, Spendrups.

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se