Fler lärarledda timmar bör införas

Distansundervisningen och hemstudier på högskolor och universitet har inneburit utmaningar. Till hösten infinner sig förhoppningsvis normalläge, men då är det viktigt att undervisningen genomförs på rätt sätt – och att fler lärarledda timmar införs.

"Kvaliteten på den högre utbildningen behöver förbättras genom mer lärarledd tid", säger Albert Ohlin, ordförande i Akavias studerandesektion.

Samhällsvetenskapliga studier, där samtliga av Akavias studentmedlemmar ingår, präglas i dag av lägre resurstilldelning per student än naturvetenskapliga, tekniska och medicinska utbildningar, med större utbildningsgrupper och mindre lärarledd tid som följd. Den genomsnittliga lärarledda tiden inom samhällsvetenskap och humaniora motsvarar 20 procent av en heltidssysselsättning i genomsnitt och resterande timmar är hemstudier.

– Det är problem som har funnits länge. Men när vi nu rör oss ut ur pandemin finns det möjlighet att ta tag i dessa. Sverige behöver välutbildad arbetskraft och studenter förtjänar att få maximal utdelning på sin utbildning. Därför måste kvaliteten på den högre utbildningen förbättras genom mer lärarledd tid och större satsningar på lärarkvalité, säger Albert Ohlin, ordförande i Akavias studerandesektion.

Enligt honom är det viktigt att de omställningar som kommer att ske är noggrant genomförda och att de sker med studenternas och undervisningskvalitéens bästa i åtanke. Därtill bör det finnas ett golv för antalet lärarledda timmar för heltidsstudier vid svenska högskolor och universitet.

– Studenter inom samhällsvetenskap, juridik och humaniora fick i genomsnitt åtta timmars undervisningstid år 2018. För att hjälpa till att säkerställa en likvärdig och högkvalitativ utbildning på lång sikt krävs det ett golv på minst tio timmar av lärarledd tid, säger Albert Ohlin.

Fakta kring vad studernadesektionen vill se:

Lärarledd tid: Det bör finnas ett golv på minst tio timmar lärarledd tid för heltidsstudier vid svenska högskolor och universitet.

Undervisning på plats: Den undervisning som är bäst att ha på plats också bör vara på plats. En rapport från Internetstiftelsen i januari visade att så många som 56 procent av studenterna föredrog undervisning på plats framför på distans.

Ökad teknisk kunskap: Med distansundervisning ställs krav på digitalisering. Det behövs reella satsningar på ökad teknisk kunskap bland de universitetsanställda.

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.