För lite och för sent med 2 miljarder till kollektivtrafiken

Idag presenterade regeringen ett paket för grön återhämtning med ett riktat stöd till kollektivtrafiken. - Två miljarder nästa år är ett steg i rätt riktning, men det är för lite och för sent för att undvika indragna turer, nedlagda linjer och höjda biljettpriser nästa år med sparkade bussförare och ökade klimatutsläpp som följd, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Helena Leufstadius, vd och Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik

Kollektivtrafiken går med en miljard i förlust varje månad på grund av pandemin. För att kunna fortsätta att köra alla bussar och tåg behövs 6 miljarder ytterligare redan i år och en miljard för varje månad som pandemin fortsätter nästa år.

- Först ålägger staten de regionala kollektivtrafikmyndigheterna att fortsätta att köra kollektivtrafiken trots ett halverat resande och nu vill regeringen inte kompensera för dessa. Det är svagt, kommenterar Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

- Regeringens och riksdagens agerande under krisen avgör om Sveriges återhämtning blir en grön och socialt hållbar omstart efter pandemin, fortsätter Helena Leufstadius.

Kollektivtrafiken en nödvändig del av den gröna omställningen och ett viktigt verktyg för att minska klimatutsläppen, vidga arbetsmarknadsregionerna, höja sysselsättningen och öka tillväxten. Regering och riksdag måste därför kompensera kollektivtrafiken för de mycket stora intäktsförlusterna.

- Det var tydligen enklare att fatta beslut om mångmiljardstöd till flyget än kompensation till Sveriges tåg och bussar. Det är sorgligt, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige.
Svenska folket gör årligen 1,6 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 96 procent av landets busstrafik och 86 procent av landets tågtrafik.

Med förarlösa fordon minskar kollektivtrafiken13.10.2020 13:33:42 CESTPressmeddelande

Förarlösa fordon kommer att få stor påverkan på kollektivtrafiken och samhället i övrigt. Kollektivtrafikens kostnader kommer att sjunka drastiskt när det inte längre behövs förare för att köra bussar, tåg, spårvagnar och tunnelbanor. De sänkta kostnaderna gynnar dock taxi mest. Resandet med kollektivtrafik minskar med mellan 25 och 70 procent när taxibilarna och kollektivtrafiken blir förarlös. Det visar en ny rapport om Förarlösa fordon – Utmaningar och möjligheter för kollektivtrafiken, som WSP tagit fram på uppdrag av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.

Minskade skattesubventioner av förmånsbilarna ett viktigt första steg18.9.2020 15:17:30 CESTPressmeddelande