Svensk Kollektivtrafik

För lite och för sent med 2 miljarder till kollektivtrafiken

Dela
Idag presenterade regeringen ett paket för grön återhämtning med ett riktat stöd till kollektivtrafiken. - Två miljarder nästa år är ett steg i rätt riktning, men det är för lite och för sent för att undvika indragna turer, nedlagda linjer och höjda biljettpriser nästa år med sparkade bussförare och ökade klimatutsläpp som följd, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.
Helena Leufstadius, vd och Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik
Helena Leufstadius, vd och Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik

Kollektivtrafiken går med en miljard i förlust varje månad på grund av pandemin. För att kunna fortsätta att köra alla bussar och tåg behövs 6 miljarder ytterligare redan i år och en miljard för varje månad som pandemin fortsätter nästa år.

- Först ålägger staten de regionala kollektivtrafikmyndigheterna att fortsätta att köra kollektivtrafiken trots ett halverat resande och nu vill regeringen inte kompensera för dessa. Det är svagt, kommenterar Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

- Regeringens och riksdagens agerande under krisen avgör om Sveriges återhämtning blir en grön och socialt hållbar omstart efter pandemin, fortsätter Helena Leufstadius.

Kollektivtrafiken en nödvändig del av den gröna omställningen och ett viktigt verktyg för att minska klimatutsläppen, vidga arbetsmarknadsregionerna, höja sysselsättningen och öka tillväxten. Regering och riksdag måste därför kompensera kollektivtrafiken för de mycket stora intäktsförlusterna.

- Det var tydligen enklare att fatta beslut om mångmiljardstöd till flyget än kompensation till Sveriges tåg och bussar. Det är sorgligt, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Helena Leufstadius, vd och Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik
Helena Leufstadius, vd och Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik
Ladda ned bild

Om

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Götgatan 14, 1 tr
118 46 Stockholm

https://www.svenskkollektivtrafik.se

Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige.
Svenska folket gör årligen 1,6 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 96 procent av landets busstrafik och 86 procent av landets tågtrafik.

Följ Svensk Kollektivtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik

Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande

Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.

Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

Årsrapport: Allt fler väljer att växla mellan bil och kollektivtrafik5.2.2024 09:59:59 CET | Pressmeddelande

Andelen resenärer som enbart väljer bilen har minskat i samtliga regioner sedan 2022. Störst förändring har skett i Västra Götalandsregionen, där andelen bilister har minskat med sex procentenheter och ersatts av växlare. Samtidigt ökar kollektivtrafikens marknadsandel för 2023, och 53 procent av svenskarna reser kollektivt varje månad. Det framgår av årets rapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern.

Rapport: Skillnader i mäns och kvinnors resande med kollektivtrafiken22.3.2023 10:00:27 CET | Pressmeddelande

Andelen kvinnor som åker med kollektivtrafik är högre än män. Fler män anser att jobbet kräver bil och att de föredrar bilen framför bussen. En större andel kvinnor kan inte jobba hemifrån utan måste ta sig till jobbet och har i mindre utsträckning tillgång till körkort och bil. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i resmönster, färdmedelsval, nöjdheter och drivkrafter mellan kvinnor och män.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye