Förändrade riktlinjer i verksamheten för Svenska kyrkan i Norrköping

Till hösten förändrar Svenska kyrkan i Norrköping sina restriktioner gällande Coronapandemin. Konkret betyder förändringarna att det åter blir gudstjänster på söndagarna, men med ett begränsat antal deltagare utifrån kyrkorummets storlek och med restriktioner. Samma sak gäller för dop, vigslar och begravningar.

Övriga verksamheter får bedömas från fall till fall och enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Körverksamheten kommer att utformas enligt Folkhälsomyndighetens uttryckliga rekommendationer som specifikt togs fram för just körverksamhet den 13 augusti 2020.

-          Vi bedömer att smittläget är annorlunda i samhället i nuläget och att vi har anledning att se över våra beslutade restriktioner, säger kyrkoherde Thomas Wärfman. Givetvis behöver vi fortsätta att ta ansvar för och forma våra beslut utifrån att läget fortfarande är allvarligt och att det snabbt kan försämras. Vi har en hög beredskap att ompröva alla beslut med kort varsel.

Under våren och sommaren tog Svenska kyrkan i Norrköping ett stort ansvar för att medverka till att Coronasmittan inte sprids i samhället och införde långtgående restriktioner i gudstjänstliv och övrig verksamhet. Norrköpings pastorat är övertygade om att detta har haft betydelse för att begränsa smittspridningen.

-          Vi kommer fortsätta att ta ett stort ansvar när det gäller att minska smittspridningen av covid-19, avslutar Thomas Wärfman.

Läs mer på Svenska kyrkans webb

Thomas Wärfman, kyrkoherde
thomas.warfman@svenskakyrkan.se