FörsäkringskassanFörsäkringskassan

Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan

Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen presenterar nu en gemensam avsiktsförklaring för ett förstärkt samarbete, för att underlätta övergången för den enskilde från sjukskrivning till arbete.

Samarbetet mellan myndigheterna syftar till att ge medborgarna bästa möjliga service och stöd i övergången mellan sjukförsäkringen och arbetslivet.

– Vi har i grunden ett gott samarbete med Arbetsförmedlingen med det finns även utvecklingsområden och frågor som vi behöver lösa med gemensamma krafter, säger Maria Hemström-Hemmingsson, t.f. generaldirektör Försäkringskassan.

Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen har identifierat följande punkter som kritiska för att människor ska få det stöd de behöver i övergången mellan sjukförsäkringen och arbetslivet:

• Antalet möten med enskilda i samband med övergången från sjukskrivning till arbete måste öka.
  • Fler personer ska få del av det förstärkta stödet för återgång till arbete.
  • Digitala möten ska användas när det är möjligt i syfte att förenkla samarbetet och frigöra resurser för ökad information och ökat stöd.
  • Stödet till arbetsgivarna ska ses över och förbättras.
  • Kommunikationen med medborgare och andra aktörer ska utvecklas och förtydligas.

Dessutom ska myndigheterna analysera vilka regelförändringar som kan behövas för att ett effektivt samarbete ska vara möjligt.

– Det är viktigt med samverkan och jag är glad över att vi har enats kring ett antal konkreta förbättringar, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör Arbetsförmedlingen.

Bilagor:
Avsiktsförklaring Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan 2018
Två rapporter
Bild på Försäkringskassans t.f. generaldirektör Maria Hemström-Hemmingsson och Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg. På bilden finns även Maria Kindahl, chef för avdelningen rehabilitering till arbete på Arbetsförmedlingen och Lars-Åke Brattlund, chef för avdelningen för sjukförsäkringen på Försäkringskassan.

Kontakt:
Vill du veta mer eller ha hjälp med kontakt:
Presstjänst Arbetsförmedlingen: 010-486 10 00
Presstjänst Försäkringskassan: 010-116 98 88

Pressinbjudan: Kommande förändringar för vård av barn4.12.2018 13:02:44Pressinbjudan