Fortsatt starkt engagemang för svensk mat trots ekonomiskt utmanande tider

Dela

En SIFO-undersökning* som ICA och LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, nyligen genomfört visar att Sveriges konsumenter har ett starkt engagemang för svensk mat. 73 procent av konsumenterna uppger att de medvetet brukar välja svenskproducerade livsmedel före livsmedel man tror är producerade i ett annat land. Det är en ökning med 7 procentenheter jämfört med motsvarande undersökning 2014 och med en procentenhet jämfört med 2019.

Även om matprisinflationen börjat falla tillbaka under våren, så har det utmanande ekonomiska läget slagit hårt mot hela vårt samhälle, vilket också påverkat svenskarnas konsumtionsvanor och matinköp.

Undersökningen visar att lågt pris, råvarors ursprung och tillverkningsland är de viktigaste faktorerna när svenskarna väljer mat idag. Ett lågt pris har blivit en viktigare faktor jämfört med tidigare år. Nu angav 63 procent att ett lågt pris är viktigt när de väljer jämfört med 52 procent år 2019. I undersökningen framgår också att betalningsviljan när det gäller svensk mat fortsatt är hög, men tyvärr påverkats negativt. Andelen som uppger att de i är beredda att betala mer för svenska livsmedel sjönk från 82 procent 2019 till 75 procent 2023.

−I ljuset av pandemin och en dramatisk omvärldsutveckling under de senaste åren, ser vi att både livsmedelskedjan och konsumenterna är pressade, vilket undersökningen bekräftar. Samtidigt är det glädjande att se att en majoritet av konsumenterna trots detta har ett bibehållet starkt engagemang för den svenska maten, att de ser kopplingen till ett livskraftigt svenskt lantbruk, men också att det har betydelse för svensk beredskap. Det är därför väldigt viktigt för ICA att fortsatt erbjuda Sveriges största sortiment av svenska och från Sverige-märkta livsmedel och stötta lantbruket genom vårt samarbete med LRF och genom att lyfta de svenska mervärdena. Det finns ett starkt engagemang för detta arbete inom hela ICA, säger Nina Jönsson, vd ICA Gruppen.

−Det är mycket glädjande att konsumenterna fortsätter ha ett starkt engagemang för svenska livsmedel. Svenska livsmedel står för många goda värden i form av hög kvalitet, en god djurvälfärd, låg antibiotikaanvändning samt ett lägre klimatavtryck än livsmedel producerade i andra länder. Att köpa svenskt bidrar också till att stärka vår försörjningstrygghet och säkra att vi har en svensk livsmedelsproduktion också i händelse av kris eller ytterst krig. Men det är förstås oroande att se att betalningsviljan för svenska livsmedel sjunker. Trots att hushållens kostnader ökar på grund av höjda räntor och inflation är det viktigt att konsumenterna fortsätter köpa svenskt, för att värna den inhemska livsmedelsproduktionen och säkra tillgången till svenska livsmedel även i framtiden, säger LRFs VD och koncernchef Anna Karin Hatt.

Ytterligare resultat från undersökningen:

  • På frågan "Av vilka orsaker väljer du mat av svenskt ursprung?" uppger flest konsumenter, 72 procent, att det handlar om att "värna om svenskt lantbruk", följt av "korta transporter" (61 procent) och "bättre djurhållning" (59 procent). Varannan konsument uppger att "minskar Sveriges importberoende" och var tredje menar att "stärka svensk beredskap" ligger till grund för varför man väljer svenska livsmedel framför andra.
  • Topp fem varor som konsumenter vanligtvis försöker köpa svenskproducerade är för många typiska vardagsvaror: ägg (83 procent), mjölk (76 procent), potatis (69 procent), nötkött (66 procent) och smör (63 procent)
  • I toppen av varor som svenska konsumenter oftare skulle välja svenskodlat av om det var mer tillgängligt dominerar grönsakerna, med tomat (57 procent), broccoli (43 procent), kål (32 procent), sötpotatis (29 procent), havre (29 procent) och bönor (28 procent).

ICA och LRF inledde sitt samarbete 2014, med målet att öka kunskapen om svensk mat och öka konsumtion och produktion av svenska livsmedel. Samarbetet har hittills skapat en rad konkreta resultat i form av ökad svensk råvara i ICAs produkter, utbildningar för butiksmedarbetare, lokala nätverk mellan handlare och matproducenter, med mera.

 

ICA har sedan samarbetet startade ökat svenskandelen i sortimentet och gjort stora förflyttningar inom både mejeri och kött. Drygt 90 procent av det färska köttet och 90 procent av charkprodukterna som säljs i ICA-butikerna idag kommer från inhemsk produktion. ICAs ost har ökat från 26 procent svenskandel till 45 procent.

* Frågorna ställdes till Kantar-SIFOs webbpanel och genomfördes 5-19 maj 2023. Totalt genomfördes 2700 intervjuer. Frågorna ställdes till ett riksrepresentativt urval av personer i nio svenska regioner som anger att de regelbundet köper livsmedel till sitt hushåll. Kantar SIFOs panel består av ca 100 000 slumpvis rekryterade personer. Panelen är riksrepresentativ och uppdateras löpande.

 

För mer information

Ingrid Hedenvind-Brask, presschef LRF, telefon: +46 (0)70-4003509, ingrid.hedenvind-brask@lrf.se

lrf.se


ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

Kontakter

För mera information, kontakta LRF pressavdelning 010-184 40 70

Dokument

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. Källa: Jordbruksverket www.lrf.se - http://www.lrf.se/

Följ Lantbrukarnas Riksförbund

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lantbrukarnas Riksförbund

Pressinbjudan. Dags för historiska beslut på LRFs riksförbundsstämma 202414.5.2024 10:12:37 CEST | Pressinbjudan

Från Sverige, för Sverige är temat på LRFs riksförbundsstämma den 21-22 maj. Ett tema som utgår från kraften i tillsammans, att det Sveriges lantbrukare producerar är avgörande för hela samhället. Det LRFs riksförbundsstämma beslutar kan bidra till ett tryggare Sverige - bättre förutsättning för livsmedelsberedskap och den gröna omställning. I år kommer riksförbundsstämman fatta ett historiskt beslut som kommer att prägla LRF många år framöver. Det handlar om framtidens folkrörelse och LRFs nya stadgar.

Pressinbjudan 13 maj - Arbetskraftsinvandringens påverkan på lantbruket10.5.2024 12:35:00 CEST | Pressinbjudan

Lantbruket är i stort behov av rätt kompetens, året runt. Med stärkt livsmedelsberedskap och kommande uppdatering av livsmedelsstrategin behöver lantbruket öka produktionen ytterligare. Men lantbruket möter flera utmaningar, där kompetensbristen är central. I LRFs kommande remissvar till utredningen ”Nya regler för arbetskraftsinvandring” lyfter LRF vilka lösningar på lantbrukets kompetensutmaning bonden behöver idag och framtiden. Ta del av lösningarna på LRF presswebbinarium redan på måndag, den 13 maj.

Oskar Magnusson ny chef för Näringspolitisk analys på LRF8.5.2024 11:32:59 CEST | Pressmeddelande

Oskar Magnusson tillträder som ny chef för enheten Näringspolitisk analys. Oskar har lång politisk erfarenhet både på nationell nivå som europeisk nivå, bland annat som statssekreterare för den tidigare landsbygdsministern Anna-Caren Sätherberg, olika roller i Regeringskansliet samt från Europaparlamentet. Närmast kommer Oskar från en tjänst som Director på Paues Åberg Communications.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye