Framtidsgymnasiets elever mot nya höjder

Framtidsgymnasiet i Malmö har blivit certifierade för att bedriva liftutbildning för sina yrkeselever. Det innebär att skolans yrkeselever efter godkänd kurs har ett intyg från Liftutbildningsrådet med ett arbetsintyg som varar i fem år.

Framtidsgymnasiets elever kan nu gå kurs i liftutbildning.

Det är Framtidsgymnasiets yrkeselever i Malmö som går programmen El- och energi samt VVS och fastighet som har nytta av kursen i liftteknik i sin framtida yrkesroll.

– Denna kompetens är väldigt efterfrågad på arbetsmarknaden idag, så det är en stor fördel att elever kan inkludera kursen som en del i sin yrkesutbildning, säger Claes Calmram, rektor på Framtidsgymnaiset i Malmö.

Skolan har redan godkänt sina första fem elever efter avklarad kurs.

Liftutbildningsrådet LUR är ett oberoende organ som förvaltar Liftläroplanen (LLP) och ansvarar för dess innehåll och utveckling. Endast enstaka gymnasieskolor är idag knutna till LUR som auktoriserar utbildningsföretag. Dessa skolor förbinder sig därmed för att följa LLP och LUR:s villkor.

Certifieringen av Framtidsgymnasiet innebär att även gymnasieskolorna i Göteborg, Linköping, Kristianstad, Nyköping och Stockholm har möjlighet att erbjuda kursen till sina yrkeselever.

Fakta Framtidsgymnasiet Malmö
Framtidsgymnasiet Malmö har de yrkesinriktade gymnasieprogrammen El och energi, Fordon och transport, VVS och fastighet samt Introduktionsprogrammet. Skolan ligger på Strömsgatan 13 i Malmö och har cirka 250 elever.

Framtidsgymnasiets elever kan nu gå kurs i liftutbildning.
Liftutbildningsrådet

Framtidsgymnasiet består av fem yrkesinriktade gymnasieskolor. Skolorna finns i Göteborg, Kristianstad, Linköping, Malmö, Nyköping och i Bromma, Stockholm. Här varvas teori med praktik i form av APL, lärlingsplatser och lärlingsanställningar i nära samarbete med näringslivet.

Framtidsgymnasiet är en del av AcadeMedia.

Spelifierad lärplattform gav positiva resultat – fler elever klarar skolan14.12.2020 10:24:54 CETPressmeddelande

Färre avhopp och fler som blir klara med sin utbildning på kortare tid - det är några av resultaten efter satsningen på spelifierat innehåll i NTI-skolans digitala komvuxutbildningar. De goda resultaten har gjort att NTI-skolan nu beslutat att gå vidare till fas två i samarbetet med spelifieringsföretaget Insert Coin. Under kommande år ska spelifierade moment implementeras i fler kurser på NTI-skolans lärplattform Omniway.