Framtidsoro hos kommunikatörer

Akavias enkätundersökning bland kommunikatörer som tog examen under åren 2019−2020 pekar på en generellt god arbetsmarknad. − Men samtidigt som arbetslösheten är låg har pandemin ökat oron inför framtiden, säger Abelone Tischbein-Madsen på Akavia.

Abelone Tischbein-Madsen, teamleader för studentverksamheten på Akavia och Felix Ulfenstedt, sakkunnig på förbundet.

Arbetsmarknaden för nyexaminerade kommunikatörer är i huvudsak bra.Våren 2021 anger 74 procent av de nyexaminerade kommunikatörerna att de har en hel- eller deltidsanställning, är egenföretagare eller har en anställning som de är tjänstlediga från. Andelen som svarar att de är arbetslösa eller deltar i en arbetsmarknadspolitisk åtgärd ligger på låga 3 procent.

Siffrorna hindrar dock inte kommunikatörerna från att känna oro inför framtiden.

− Pandemin har satt sina spår. Tiden till arbete med relevans för utbildningen kan bli utdragen. 13 svarar procent att de ännu inte fått något arbete med relevans för utbildningen, säger Abelone Tischbein-Madsen, teamleader för studentverksamheten på Akavia.

Undersökningen visar också att färre än hälften har en tillsvidareanställning och att det är mera vanligt med tidsbegränsade anställningar hos kommunikatörerna jämfört med Akavias övriga professioner.

De flesta (79 procent) får jobb i privat sektor efter examen. De vanligaste branscherna är media, handel och kommunala förvaltningar. Vanliga vägar till jobb går via kontakter och sociala medier där många använder sig av Linkedin.

− Vi kan se att många kommunikatörsjobb finns i privat sektor, dit vägarna till en anställning är många. Därför är det viktigt att så tidigt som möjligt, helst redan under studietiden bygga ett kontaktnät. Det kan man exempelvis göra via extrajobb, praktik eller examensarbete, säger Felix Ulfenstedt, sakkunnig på Akavia

Fakta: Arbetsmarknadsundersökningen Efter examen gjordes under perioden februari – april 2021. I urvalet ingår ekonomer, jurister, samhällsvetare, it-akademiker, personalvetare och kommunikatörer som är under 36 år och har tagit examen under perioden september 2019 – augusti 2020. 2157 personer svarade på enkäten vilket ger en svarsfrekvens på 28 procent.

Resultat från undersökningen:

• 74 procent av de nyexaminerade kommunikatörerna har en hel- eller deltidsanställning, är egenföretagare eller har en anställning som de är tjänstlediga från
  • Två av tio fick sitt första arbete med relevans för utbildningen innan de hade avslutat sina studier
  • 79 procent får jobb i privat sektor efter examen
  • Färre än hälften (48%) har en tillsvidareanställning
  • 71 procent hade praktik inom ramen för utbildningen

Läs rapporten

Abelone Tischbein-Madsen
Felix Ulfenstedt

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.