Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Bjärefågel

Mitt under den brinnande coronapandemin gick ett flertal matproducenter och bönder ut med ett nödrop. Deras försäljning till restauranger, caféer och hotell hade sjunkit dramatiskt och de stod inför akuta hot om varsel och nedläggning. Lidl svarade direkt och bjöd in producenterna att bli leverantörer till kedjan. Genom en effektiv ansökningsprocess visade de senare utvalda producenterna på att de hade produkter av hög kvalitet och fick därefter avtal med Lidl på rekordkort tid. Fyra månader senare har över en miljon produkter sålts, runt om i Lidls knappt 200 butiker.

- Kunderna har tagit emot våra nya samarbeten väl, minst sagt. Vi har överträffat alla våra högt ställda förväntningar och har på mindre än fyra månader sålt över en miljon varor. Genom att handla hos oss har våra kunder bidragit till att förbättra förutsättningarna för små svenska producenter att både överleva och växa. Det blir tydligt att vi tillsammans gjort en viktig samhällsinsats, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Idag finns över femtio artiklar från 34 små, lokala matproducenter i livsmedelskedjans sortiment. Nu utvecklar Lidl Sverige relationerna till flera av de nya leverantörerna.

- Vi fördjupar nu samarbetet med några av leverantörerna, i första hand genom att förlänga avtalstiden, men målsättningen är att ta in produkterna i vårt ordinarie sortiment. Flera av de nya produkterna har blivit omåttligt populära i våra butiker och vi jobbar långsiktigt för att utöka och bredda vårt sortiment av svenska varor i alla våra butiker. Genom samarbetet med de nya leverantörerna har vi tagit ytterligare steg på kort tid, avslutar Johan Augustsson.

Bland toppsäljarna finns:

-          Kalmar Original Ljust tunnbröd – Kalmar Bageri

-          Pink Tonic och Tonic Original – Hammars Bryggeri

-          Herrgårdens Söta Bullar – Herrgårdstoppen

-          Anjola Ananasläsk – Mora bryggeri

-          Rybergs Högrevskorv – Rybergs

Bjärefågel
Malmö chokladfabrik
Kalmar bageri
Hammars bryggeri

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.