Frida Boisen ny kolumnist i Aftonbladet

Aftonbladet rekryterar journalisten och programledaren Frida Boisen som ny kolumnist. ”Jag är så stolt och glad att ha fått förtroendet att bli kolumnist på Nordens största dagstidning och nyhetssajt. När jag fick frågan kändes det direkt rätt i magen”, säger Frida Boisen. Lördagen den 16 februari publiceras hennes första kolumn.

Frida Boisen har många tunga uppdrag bakom sig inom journalistiken, bland annat som chefredaktör för GT och ansvarig utgivare för Bonnier Magazines & Brands. Hon är också programledare för ”Lyxfällan” och ”Trolljägarna”.

Frida Boisen är dessutom en erfaren kolumnist – tidigare i Expressen – och det är i det formatet hon nu tar plats i Aftonbladet.

– Frida Boisen är en intressant skribent med energi och en förmåga att alltid väcka engagemang. Hon bottnar i både det vardagsnära och i stora framtidsfrågor som rör digitalisering och sociala medier. Det känns väldigt roligt att hon nu blir en av Aftonbladets starka röster, säger Lena K Samuelsson, publisher för Aftonbladet.

– Jag är så imponerad av chefredaktör Lena K Samuelsson och hela hennes ledarteam och fantastiska journalister som senaste året prisats som årets förnyare och hyllats globalt för sitt berättande, säger Frida Boisen.

Frida Boisens erfarenheter som kolumnist, publicist och journalist kommer att både bredda och fördjupa Aftonbladets erbjudande till läsarna.

– Rekryteringen av Frida Boisen är ett uttryck för hur viktigt vi tycker det är att nyhetsjournalistiken kompletteras av skribenter som sätter saker i sammanhang, som ställer svåra frågor och som förstärker tidningens identitet. Det ska bli väldigt roligt att samarbeta med Frida, säger Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef för Aftonbladet.

Frida Boisen har bland annat utsetts till ”Årets branschpersonlighet 2017” under Stockholm Media Week och till ”Årets kvinnliga digitala influencer 2017” av techbolaget Concid.

– Som kolumnist i Aftonbladet kommer jag att berätta om våra barn, vår framtid och hur vi faktiskt kan förändra vår värld till det bättre. Det spänner från ämnen som jämställdhet till digitalisering. Vi lever i en enormt spännande tid av omställningar och möjligheter och jag längtar verkligen efter att få lära känna Aftonbladets läsare.

Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef. Tel: 070-162 24 59. E-post: karin.schmidt.hellsing@aftonbladet.se.
Lena K Samuelsson, Publisher, Aftonbladet. Tel: 08-725 20 00. E-post: lenak.samuelsson@aftonbladet.se
Frida Boisen. Tel: 070-300 27 40. E-post: frida@fridaboisen.se.
Eric Rosén, Associate Editor, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.

Aftonbladets Publisher Lena K Samuelsson. Foto: Magnus Wennman
Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef, Aftonbladet. Foto: Lotte Fernvall

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.