Svenska Parasportförbundet och Paralympiska KommittéSvenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté

Friends Arena lyser lila i historisk manifestation

Den 19 augusti kl. 20.00 lyser Friends Arena upp i lila färg i samband med lanseringen av den globala kampanjen ’WeThe15’ – den hittills största manifestationen för de 1,2 miljarder människor på jorden som har en funktionsnedsättning.

Förutom Friends Arena kommer även Eskilstuna kommun och Östersunds kommun uppmärksamma WeThe15 genom att färgsätta lokala landmärken i lila.

Över 115 ikoniska landmärken över hela världen kommer löpande under dagen att lysa lila. Friends Arena i Stockholm, Stiga Sports Arena i Eskilstuna och Östersunds kommuns inkörsportar är de tre svenska platser som ansluter till bland annat Colosseum i Italien, London Eye i England, Niagarafallet i Kanada och USA samt Skytree i Japan. Lanseringen markerar starten av den största globala samarbetskampanjen någonsin för ökad synlighet för funktionsrätt, inkludering och tillgänglighet.

WeThe15 vill eliminera diskriminering av personer med funktionsnedsättning och baserar sitt namn på att personer med funktionsnedsättning utgör cirka 15 procent av världens befolkning. Samarbetskampanjen leds av Internationella Paralympiska Kommittén för att skapa bättre förutsättningar för personer med funktionsnedsättning och tillsammans tar vi ställning för lika rättigheter och skyldigheter oavsett funktionsförmåga: både på idrottsplanen och utanför den.

Kampanjen är ett unikt samarbete mellan ledande internationella organisationer inom idrott, mänskliga rättigheter, näringsliv, kultur och underhållning. Bland annat deltar FN, UNESCO, Världshälsoorganisationen WHO, Europeiska Kommissionen och Världsbanken.

För Friends Arena var beslutet enkelt när de fick frågan om att medverka.

– Att stötta WeThe15 och att lysa upp Friends Arena, en arena som står just för att utrota diskriminering och mobbning, är en självklarhet från vårt håll. Vi hoppas att vi med detta kan vara med och synliggöra parasportens betydelse, säger Daniel Stålbo, Marknadsdirektör Stockholm Live som driver Friends Arena.

Parasport Sverige har lett kampanjen in på svensk mark.

– Vi vet att idrott kan skapa samhällsförändring och vi är stolta att lansera denna kampanj för att uppmärksamma parasportens betydelse och samhällsroll. Vi vet att personer med funktionsnedsättning idrottar och ägnar sig åt fysisk aktivitet i lägre utsträckning än övriga befolkningen och att det ofta beror på att det finns onödiga hinder som går att eliminera. Vi behöver tydliga investeringar i parasport för att personer med funktionsnedsättning ska ha lika möjligheter till en aktiv fritid, säger Parasport Sveriges ordförande Åsa Llinares Norlin.

Vill du börja idrotta?

Hitta idrotter och föreningar nära dig på www.para-me.se.

För mer information om kampanjen:
www.WeThe15.org

Kampanjen i sociala medier:
@WeThe15
#WeThe15

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

Åsa Llinares NorlinOrdförandeParasport Sverige

Tel:070-497 84 23