Gotlands Bryggeri har hittat sitt nya hem vid Hällarna

Nu är det klart att Gotlands Bryggeri bygger sitt nya bryggeri vid Hällarna i den södra delen av Visby. Tomten, på Cypressgatan 3 B, ligger ovanför den nya kryssningskajen och motsvarar kraven på ett nytt bryggeri med bra produktionsförutsättningar och ett bra läge. Bygglovshandlingarna kommer att lämnas in i början av hösten. Investeringen ligger på ca 80 miljoner kronor och det nya bryggeriet beräknas stå klart våren 2020.

Hösten 2017 togs beslut om att bygga ett nytt bryggeri för Gotlands Bryggeris behov. Sedan dess har ett intensivt arbete för att säkra den bästa platsen för bryggeriet vilket har resulterat i att Spendrups Bryggeri nu skrivit avtal om att köpa tomten på Cypressgatan 3B. Säljare är Ojbra Fastigheter. En geologisk undersökning har genomförts som visar att tomten är lämplig att bygga en bryggeriverksamhet på.

-          I processen med att hitta lämplig tomt har vi tittat på flera möjliga platser men landade i att närheten till Visby och bryggeriet på S:t Hansgatan var viktig, liksom att tomten gör det möjligt att kombinera den småskaliga känslan med en modern hantverksproduktion. Vi investerar totalt ca 80 miljoner kronor för att få de bästa förutsättningarna för att tillverka högkvalitativt hantverksöl på Gotland. Hällarna är dessutom en otroligt vacker plats med närhet till Visby och havet, säger Fredrik Spendrup, vd Spendrups Bryggeri.

Nu börjar processen med att formge bryggeriet och lämna in bygglovshandlingar i början av hösten. Mikael Mossvall är VD för Gotlands Bryggeri sedan nyår och mycket ivrig att få sätta igång med att skapa det nya bryggeriet.

-          Vi är otroligt glada över den här tomten. Den har mycket av det vi drömt om. Den nya bryggeribyggnaden blir något mindre än vad vi först tittade på, men den här platsen har andra stora kvaliteter som vi eftersökt - läget, känslan, miljön. Det är dessutom tillräckligt stort för det vi vill skapa för Gotlands Bryggeri på sikt. Till en början planerar vi för en produktion på två miljoner liter/år. Sedan får vi se hur vi ska utveckla vidare. Vi kommer fortsätta utveckla alla våra hantverksöl på S:t Hansgatan precis som idag, men vår nya produktionslokal ger oss fantastiska möjligheter att låta dem växa volymmässigt och tillfredsställa det stora intresset som finns för Gotlands Bryggeris produkter. säger Mikael Mossvall, vd för Gotlands Bryggeri.

Köpeskillingen är 7,25 miljoner kronor och tillträdesdatum är den 15 maj.   ./.

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups Bryggeri,

0708 95 25 67. Rose-marie.hertzman@spendrups.se

Mikael Mossvall, vd Gotlands Bryggeri

0707 74 60 89. Mikael.mossvall@gotlandsbryggeri.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 3,5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

BIBAB vinner viktig transportupphandling20.3.2019 14:44:19 CETPressmeddelande

Nu är det klart att Spendrups dotterbolag BIBAB har vunnit Altias tranportupphandling för dryckesdistribution. Eftersom Altia ä en stor aktör inom vin-och spritprodukter med kända varumärken såsom Blossa, Chill-Out, Koskenkorva, Grönstedts och OP Andersson, är detta en viktig affär på en transportmarknad i snabb förändring. Det nya samarbetet startade den 4:e mars och Spendrups har tillsammans med Altia haft en bra start där leveranserna fungerat utmärkt. Samdistribution för med sig fördelar inom hållbarhet, t.ex ökad fyllnadsgrad på de gemensamma transporterna vilket kommer leda till en reducering av CO2-utsläppen.

SSP tecknar avtal med Spendrups19.2.2019 16:01:09 CETPressmeddelande

Kampen om ett av Restaurangsveriges största och mest prestigefyllda avtal har avgjorts. Det blev Spendrups Bryggeri som vann uppdraget att förse resenärer och besökare på flygplatser och järnvägsstationer över hela landet med öl, läsk och vatten. SSP som driver restauranger, caféer, barer och kiosker bland annat på Arlanda, Landvetter, Sturup samt Centralstationerna i Stockholm, Malmö och Göteborg valde svenska Spendrups i tuff konkurrens. Joakim Klingsell, vd på SSP Sverige, säger att man valde Spendrups mycket på grund av deras starka sortiment och personliga lokala engagemang.