Spendrups Bryggeri AB

Gotlands Bryggeri har hittat sitt nya hem vid Hällarna

Dela
Nu är det klart att Gotlands Bryggeri bygger sitt nya bryggeri vid Hällarna i den södra delen av Visby. Tomten, på Cypressgatan 3 B, ligger ovanför den nya kryssningskajen och motsvarar kraven på ett nytt bryggeri med bra produktionsförutsättningar och ett bra läge. Bygglovshandlingarna kommer att lämnas in i början av hösten. Investeringen ligger på ca 80 miljoner kronor och det nya bryggeriet beräknas stå klart våren 2020.

Hösten 2017 togs beslut om att bygga ett nytt bryggeri för Gotlands Bryggeris behov. Sedan dess har ett intensivt arbete för att säkra den bästa platsen för bryggeriet vilket har resulterat i att Spendrups Bryggeri nu skrivit avtal om att köpa tomten på Cypressgatan 3B. Säljare är Ojbra Fastigheter. En geologisk undersökning har genomförts som visar att tomten är lämplig att bygga en bryggeriverksamhet på.

-          I processen med att hitta lämplig tomt har vi tittat på flera möjliga platser men landade i att närheten till Visby och bryggeriet på S:t Hansgatan var viktig, liksom att tomten gör det möjligt att kombinera den småskaliga känslan med en modern hantverksproduktion. Vi investerar totalt ca 80 miljoner kronor för att få de bästa förutsättningarna för att tillverka högkvalitativt hantverksöl på Gotland. Hällarna är dessutom en otroligt vacker plats med närhet till Visby och havet, säger Fredrik Spendrup, vd Spendrups Bryggeri.

Nu börjar processen med att formge bryggeriet och lämna in bygglovshandlingar i början av hösten. Mikael Mossvall är VD för Gotlands Bryggeri sedan nyår och mycket ivrig att få sätta igång med att skapa det nya bryggeriet.

-          Vi är otroligt glada över den här tomten. Den har mycket av det vi drömt om. Den nya bryggeribyggnaden blir något mindre än vad vi först tittade på, men den här platsen har andra stora kvaliteter som vi eftersökt - läget, känslan, miljön. Det är dessutom tillräckligt stort för det vi vill skapa för Gotlands Bryggeri på sikt. Till en början planerar vi för en produktion på två miljoner liter/år. Sedan får vi se hur vi ska utveckla vidare. Vi kommer fortsätta utveckla alla våra hantverksöl på S:t Hansgatan precis som idag, men vår nya produktionslokal ger oss fantastiska möjligheter att låta dem växa volymmässigt och tillfredsställa det stora intresset som finns för Gotlands Bryggeris produkter. säger Mikael Mossvall, vd för Gotlands Bryggeri.

Köpeskillingen är 7,25 miljoner kronor och tillträdesdatum är den 15 maj.   ./.

För mer information, kontakta:

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups Bryggeri,

0708 95 25 67. Rose-marie.hertzman@spendrups.se

Mikael Mossvall, vd Gotlands Bryggeri

0707 74 60 89. Mikael.mossvall@gotlandsbryggeri.se

Nyckelord

Bilder

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye