Grönt vatten i östra hamnen

Under eftermiddagen kommer E.ON att släppa ut grönt vatten i Östra Hamnen i Malmö. Anledningen är att E.ON genomför service och underhåll på fjärrvärmenätet i Malmö och tömmer ledningarna på vatten. Vattnet som släpps ut är helt ofarligt.

Tömningen av fjärrvärmeledningarna påbörjas ungefär klockan 13.00 idag. Vattnets gröna färg kommer från ett färgämne som lagts i vattnet för att kunna skilja fjärrvärme från övrigt vatten vid till exempel en läcka. Färgämnet, pyranin, är samma färgämne som används i godisgrodor och är därför helt ofarligt.

- Vi behöver byta ett flertal ventiler i fjärrvärmeverket för att behålla vår goda leveranssäkerhet till våra kunder, säger Klas Blomberg som är underhållssamordnare på E.ON Energilösningar. Det finns en risk att fjärrvärmevattnet letar sig ut i Sege å via dagvattensystemet och färgar åmynningen grön. Under arbetet kommer vi även att testa säkerhetssystemet som snabbt kan stänga en eller flera ventiler vid en eventuell fjärrvärmeläcka, fortsätter Klas.

Flera energibolag intresserade av E.ONs projekt SWITCH – utvecklas ytterligare inför ny säsong3.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Tack vare ett brett samarbete mellan flera nätägare på nationell och regional nivå har projektet CoordiNet med E.ONs handelsplattform SWITCH blivit en succé. Med otraditionella elnätslösningar har aktörerna tillsammans bland annat lindrat effekterna av kapacitetsbegränsningen som finns i en mängd elnät, främst kring storstäder. Nu stängs projektet för denna säsong, men samarbetet har gett såväl mersmak som goda erfarenheter inför nästa säsong, som startar i november 2020.