Grönt vatten i östra hamnen

Under eftermiddagen kommer E.ON att släppa ut grönt vatten i Östra Hamnen i Malmö. Anledningen är att E.ON genomför service och underhåll på fjärrvärmenätet i Malmö och tömmer ledningarna på vatten. Vattnet som släpps ut är helt ofarligt.

Tömningen av fjärrvärmeledningarna påbörjas ungefär klockan 13.00 idag. Vattnets gröna färg kommer från ett färgämne som lagts i vattnet för att kunna skilja fjärrvärme från övrigt vatten vid till exempel en läcka. Färgämnet, pyranin, är samma färgämne som används i godisgrodor och är därför helt ofarligt.

- Vi behöver byta ett flertal ventiler i fjärrvärmeverket för att behålla vår goda leveranssäkerhet till våra kunder, säger Klas Blomberg som är underhållssamordnare på E.ON Energilösningar. Det finns en risk att fjärrvärmevattnet letar sig ut i Sege å via dagvattensystemet och färgar åmynningen grön. Under arbetet kommer vi även att testa säkerhetssystemet som snabbt kan stänga en eller flera ventiler vid en eventuell fjärrvärmeläcka, fortsätter Klas.

E.ONs moderna elnätsstation i Mörarp invigd29.10.2019 13:00:00 CETPressmeddelande

Arbetet med ombyggnationen och moderniseringen av elnätsstationen i Mörarp är en investering om ca 120 miljoner kronor. Det har bidragit till ca 13 årsarbeten under projekttiden och nu är projektet i hamn. Detta uppmärksammades med en invigning där representanter från bland annat E.ON och från ElTel, som utfört arbetet utan avbrott för kunderna, fanns på plats. Uppgraderingen som gjorts i stationen innebär att leveransen av el till 8 kommuner med tillsammans över 350 000 invånare blir modernare och säkrare, för både kunder och medarbetare.

Nu invigs E.ONs moderna elnätsstation i Mörarp28.10.2019 10:10:39 CETPressinbjudan

Investeringen om ca 120 miljoner kronor har bidragit till ca 13 årsarbeten under projekttiden. Arbetet med moderniseringen av stationen och elnätet har pågått sedan 2017 och nu är arbetet klart. Detta uppmärksammas med en invigning där representanter från E.ON och från ElTel, som utfört arbetet, finns på plats. Uppgraderingen som gjorts i stationen innebär att leveransen av el till 8 kommuner med tillsammans över 350 000 invånare blir modernare och säkrare, för både kunder och medarbetare.

E.ON välkomnar lösningen med regeringen för att lösa kapacitetsbristen25.10.2019 14:23:02 CESTPressmeddelande

E.ON välkomnar lösningen med regeringen för att lösa kapacitetsbristen. Den är ett viktigt steg som möjliggör klimatomställning, men det behövs fler åtgärder. Lösningen förbättrar investeringsvillkoren i elnäten och ger E.ON möjlighet att använda Heleneholmsverket som kapacitetsreserv med förnybar svensk biogas. I samtalen har regeringen visat ett stort intresse för E.ONs innovativa handelsplats för effekt, säger Johan Mörnstam, vd för E.ON Energidistribution.