Guld till Marcus Nyman i Tashkent Grand Prix

Marcus Nymans fina form håller i sig. För ett par veckor sedan slutade Nyman på en femteplats när judo-VM avgjordes i Tokyo. Idag stod han överst på prispallen på Tashkent Grand Prix.

Tashkent Grand Prix 2019, FINAL SWE NYMAN vs RUS KHALMURZAEV, -90 kg
(c) Mayorova Marina
Tashkent Grand Prix 2019, FINAL SWE NYMAN vs RUS KHALMURZAEV, -90 kg (c) Mayorova Marina

Nyman vann alla sina sex matcher med ippon (full poäng).

I sin första match besegrade Nyman Sungat Zakarirayev från hemmanationen Uzbekistan med ippon (full poäng). Andra matchen vann Nyman åter igen med ippon, denna gång över kinesen Hebilige Bu. I tredje matchen var det Quedjau Nhabali från Ukraina som fick se sig besegrad av svensken med ippon.

I kvartsfinalen väntade regerande olympiske mästaren Mashu Baker från Japan.
Nyman dominerade matchen från start och vann matchen övertygande med två wazari (halv poäng).

I semifinalen fick Nyman möta unge Erlan Sherov från Kirgizistan, som hade slagit ut förstaseedade Uztopiriyon från Tadjikistan tidigare under dagen. Semifinalen slutade på samma sätt som Nymans tidigare matcher, det vill säga ippon.

Finalen mellan Nyman och ryssen Khalmurzaev blev en rysare där båda hade stor respekt för varandra vilket resulterade i att båda fick två passivitetsvarningar (vid ett tredje så diskvalificeras man) under ordinarie tid. Matchen gick till golden score (förlängning) och där avgjorde Nyman med en fasthållning som gav honom ippon och guldmedaljen.

I skuggan av Marcus Nymans guld, tog vår regerande europamästare Tommy Macias sig till bronsfinal som han dessvärre förlorade mot Kubanen Magdiel Estrada. Därmed slutade Macias på en hedrande femteplats.

Tashkent Grand Prix 2019, FINAL SWE NYMAN vs RUS KHALMURZAEV, -90 kg
(c) Mayorova Marina

Hela fabriken stängs ner medan medarbetarna lär sig falla rätt23.10.2019 07:12:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsplatsolyckan i Sverige. Det har Proplate i Oxelösund tagit fasta på och inför nu obligatorisk fallträning för 100 medarbetare i syfte att förebygga fallolyckor och minska skaderiskerna om ett fall sker. Två timmar i veckan stänger Proplate ner produktionen för att samtliga anställda ska få möjlighet att träna balans, styrka och fallteknik. Satsningen är den största hittills i ett samverkansprojekt mellan Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring, Fallkompetens i arbetslivet, som ingår i konceptet Judo4Balance.

Marcus Nyman klättrar 45 platser på världsrankingen24.9.2019 00:22:00 CESTPressmeddelande

OS-femman från Rio Marcus Nyman är tillbaka med besked. För fyra veckor sedan kom han femma på VM och i helgen vann han Grand Prix i Tashkent, Uzbekistan. Prestationerna har gjort att Nyman klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar på världsrankingen sedan mitten på augusti. Helgens förstaplats innebar också att Nyman nu hoppat upp på OS-kvalplats, en viktig milstolpe i hans satsning mot ett tredje OS.