Guld till Marcus Nyman i Tashkent Grand Prix

Marcus Nymans fina form håller i sig. För ett par veckor sedan slutade Nyman på en femteplats när judo-VM avgjordes i Tokyo. Idag stod han överst på prispallen på Tashkent Grand Prix.

Tashkent Grand Prix 2019, FINAL SWE NYMAN vs RUS KHALMURZAEV, -90 kg
(c) Mayorova Marina
Tashkent Grand Prix 2019, FINAL SWE NYMAN vs RUS KHALMURZAEV, -90 kg (c) Mayorova Marina

Nyman vann alla sina sex matcher med ippon (full poäng).

I sin första match besegrade Nyman Sungat Zakarirayev från hemmanationen Uzbekistan med ippon (full poäng). Andra matchen vann Nyman åter igen med ippon, denna gång över kinesen Hebilige Bu. I tredje matchen var det Quedjau Nhabali från Ukraina som fick se sig besegrad av svensken med ippon.

I kvartsfinalen väntade regerande olympiske mästaren Mashu Baker från Japan.
Nyman dominerade matchen från start och vann matchen övertygande med två wazari (halv poäng).

I semifinalen fick Nyman möta unge Erlan Sherov från Kirgizistan, som hade slagit ut förstaseedade Uztopiriyon från Tadjikistan tidigare under dagen. Semifinalen slutade på samma sätt som Nymans tidigare matcher, det vill säga ippon.

Finalen mellan Nyman och ryssen Khalmurzaev blev en rysare där båda hade stor respekt för varandra vilket resulterade i att båda fick två passivitetsvarningar (vid ett tredje så diskvalificeras man) under ordinarie tid. Matchen gick till golden score (förlängning) och där avgjorde Nyman med en fasthållning som gav honom ippon och guldmedaljen.

I skuggan av Marcus Nymans guld, tog vår regerande europamästare Tommy Macias sig till bronsfinal som han dessvärre förlorade mot Kubanen Magdiel Estrada. Därmed slutade Macias på en hedrande femteplats.

Tashkent Grand Prix 2019, FINAL SWE NYMAN vs RUS KHALMURZAEV, -90 kg
(c) Mayorova Marina

Världsstjärnejudo av Tommy Macias räckte inte till medalj22.2.2020 22:30:30 CETPressmeddelande

När Tommy Macias är i form är han sevärd som få på judomattan, det går fort, det är tekniskt och fantasifullt både stående och nere i mattan. Andraseedade Macias levde idag upp till förväntningarna när han tog sig till semifinal i dagens Grand Slam i Düsseldorf med idel ippon-segrar (full poäng) i -73 kg. Där väntade en av judons superstjärnor, den regerande olympiske mästaren och världsmästaren Shohei Ono, Japan, som inte har förlorat en internationell match sedan 2014. Vilken match det blev…till slut med 54 sekunder kvar blev dock Ono för svår, ippon på kast och Macias fick nöja sig med bronsmatch.

Drömvinst mot världsmästarinnan gav Grand Slam-brons till Anna Bernholm9.2.2020 18:24:44 CETPressmeddelande

Efter sommarens stora framgångar med EM-brons och bronsmedaljmatch på VM har det gått lite trögare för Anna Bernholm, med ett par kvartsfinaler som bäst. Idag var det dock dags igen, och det på den främsta turneringen vid sidan av de stora mästerskapen, den mest prestigefyllda Paris Grand Slam. Bernholm erövrade bronsmedalj inför fulla läktare i Bercyhallen i Paris efter seger mot franska världsmästarinnan Marie Eve Gahie.

SM i judo i Malmö – största deltagandet på många år5.2.2020 15:38:19 CETPressmeddelande

Samma år som Skåne/Blekinge judodistriktsförbund firade 40 år fick de arrangera svenska mästerskapen i judo. Under helgen 1-2 februari kom närmare 340 tävlande från hela landet till Baltiska hallen i Malmö för att göra upp om medaljerna i ålderskategorierna U18, U21, senior och veteran. Årets deltagande var det största på 10 år, om man bortser från de år SM har gått i Stockholm som är det största judodistriktet. Med årets rekordmånga deltagare rådde en fantastisk stämning i hallen med många hejarop och rungande applåder.