Gustaf och Viktor Norén i Bingolotto

När Gustaf och Viktor Norén återigen beslöt sig för att skriva musik ihop föll bitarna direkt på plats. Det som uppstod var ett naturligt och otvunget samarbete där brödernas otvivelaktiga kreativitet tilläts att blomstra fullt ut. Nu bjuds vi in för att ta del av just den magin. I kvällens Bingolotto får vi höra material från deras senaste release ”Hymns To The Rising Sun”.
Foto: EA Czyz

Efter storslagna parallella musikkarriärer i band som Mando Diao och Sugarplum Fairy har bröderna återigen börjat skriva musik ihop, precis som under uppväxten i Kvarnsveden i Borlänge. Det sa klick direkt när de på nytt satte sig i studion tillsammans.

”Hymns To The Rising Sun” är ett album där bröderna har lyckats att förmedla en oerhörd värme till tonerna av kreativa popmelodier. Samarbetet har denna gången lett fram till ett album som textmässigt kretsar kring det positiva och hoppfulla – känslouttryck som får anses välbehövliga efter ett år som för många varit påfrestande.

"..Att slita sig fri från sitt ego och sätta dina bröder och systrar framför dig själv. Att be om förlåtelse men också att förlåta med hela hjärtat". - Viktor Norén

Gustaf och Viktor Norén debuterade i mars som duo med den uppmärksammade singeln ”Rise Again” – en låt som snabbt blev en favorit hos Sveriges radiostationer. Debuten följdes upp med singeln ”Walk With You” som även den spelats flitigt på radio och som idag ligger kvar på P4:s A-rotation.

Samtliga låtar på albumet är skrivna av Gustaf och Viktor tillsammans med deras nära vän Björn Olsson (hyllad producent som tidigare samarbetat med bl.a. Håkan Hellström, The Soundtrack of Our Lives och Mando Diao). Albumet är inspelat i sägenomspunna RMV Studios på Skeppsholmen i Stockholm med vad de beskriver som ”Borlänges allra bästa musiker”.

På albumet medverkar utöver Gustaf Norén, Viktor Norén och Björn Olsson även Anders Johansson, Marcus Mozny, Max Wulfson, Matilda Bjurkvist, Niklas Mascher samt Christopher Anthin.

Albumet släpps av RMV Grammofon.

Söndagen den 25 oktober 2020, kl. 18.00, ser vi brödraduon i BingoLotto!

Foto: EA Czyz