Hälsa och smak lyfter försäljningen av alkoholfri öl i Sverige

Försäljningen av alkoholfri öl växer – inte bara i Sverige utan över hela världen. Utvecklingen är till stor del en generationsfråga när allt fler yngre ser till sin hälsa och vill välja drycker med mindre eller ingen alkohol alls. Fortfarande utgör den en mindre del av den totala ölproduktionen, men alkoholfritt ökar både i volym, bredd och sortiment. På Spendrups har försäljningen av alkoholfri öl i stort sett fördubblats de senaste fem åren och under 2018 kommer konsumenterna att se en mängd smakrika nyheter.

– Det här är ingen övergående trend. Utvecklingen av smakrik alkoholfri öl är bara i sin linda och vi kommer att få se mycket spännande framöver, inte minst ännu fler ölsorter men också alkoholfritt i helt nya förpackningar och på försäljningsställen där vi inte är vana vid att kunna köpa öl, säger Richard Bengtsson, bryggmästare på Spendrups.

Försäljningen av alkoholfri öl i Sverige uppgick totalt till över 6 miljoner liter år 2015, 8,4 miljoner liter år 2016 och 10,4 miljoner liter år 2017. På Spendrups har försäljningen ökat stadigt, från cirka 1,4 miljoner liter 2015 till över 3 miljoner liter 2017.

På bara några år har Spendrups gått från att vara en utmanare till att ha den allra största anläggningen i Sverige. År 2016 investerades 10 miljoner kronor i en helt ny anläggning för alkoholfri öl i bryggeriet i Grängesberg för att möta den ökade efterfrågan. Anläggningen kan nu producera hela 3 000 liter i timmen och är den anläggning i Sverige som har störst produktionskapacitet för alkoholfri öl.

Allt viktigare med smakrik öl och mat

Antalet alkoholfria ölsorter växer både på restaurang och ute i butik. På några år har konsumenterna fått betydligt fler

alternativ att välja bland och det stora utbudet gör att smaken blir allt viktigare. I dag väljer man allt mer alkoholfri öl efter

smakupplevelsen och inte minst efter hur de enskilda sorterna passar till olika maträtter.

Smakutvecklingen är fortfarande bara i sin linda och både små och stora svenska byggerier kommer att lansera ännu fler goda alkoholfria ölsorter. Ljust lageröl är fortfarande störst men vi kommer att se en differentiering av marknaden med fler alternativ, t.ex. IPA och mörkare varianter.

– Traditionellt har en viss alkoholhalt ansetts vara en förutsättning för att kunna göra smakrik öl men det är en föreställning som nu utmanas. Bland bryggerier har det börjat ses som ett kvalitetssignum att kunna ta fram alkoholsvag men smakrik öl och ölkonsumenterna vill inte längre kompromissa med smakupplevelsen när de väljer lågalkoholhaltiga alternativ, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups.

Samtidigt som det nu är möjligt att göra smakrik alkoholfri öl så minskar konsumtionen av lättöl – den klassiska svenska lunchdrycken. På bara några år har den alkoholfria ölen gått om i värde och under 2018 eller 2019 beräknas den också passeras i volym. Enligt chefsbryggmästare Richard Bengtsson kommer lättölen i stort sett att försvinna från marknaden på sikt.

Nya förpackningar under 2018

Alkoholfri öl säljs allra mest på flaska, men 2017 lanserades också bland annat Mariestads och Norrlands Guld på burk och den senare också som 33 ÅPET. På samma sätt som skett med andra ölsorter får vi nu ännu fler typer av förpackningar. Under 2018 kommer de mindre engångsglasen att kompletteras med bland annat större flaskor och andra förpackningar som passar konsumenternas behov. Under året blir det också möjligt att köpa alkoholfri Mariestadsöl på fat på restauranger där man tidigare tappat upp sin lättöl under lunchen.

Hur påverkar detta restauranger och dagligvaruhandeln?

Vi kommer att få ett ännu mer tillgängligt och bredare sortiment av alkoholfri öl i alla kanaler. Konsumenterna vill välja smakrika produkter inte bara på Systembolaget utan också när de går till sin handlare och när de är ute och äter – och gärna få tips på smakrika kombinationer av alkoholfri öl och mat. Samtidigt ser vi ett ökat tryck på servicehandeln där försäljningen av öl traditionellt inte varit stark. Även där kan en vaken servicehandlare öka sin försäljning om alkoholfri öl presenteras tillsammans med bekväm mat av hög kvalitet enligt konceptet foodvenience. Här har servicehandeln en stor utmaning i att matcha den utveckling som vi sett inom

Är verkligen 0,5 procent alkoholfritt?

De flesta alkoholfria ölsorter har en alkoholhalt på 0,5 volymprocent. Anledningen hittar vi i bryggprocessen och att målet just är att ölet ska vara smakrikt. När alkoholen destilleras bort följer smakaromerna med – och när de sedan återförs till ölet kommer en mindre del av etanolen med tillbaka. Naturvetenskapligt är 0,5 procent alkoholfritt – och alkoholhalten är t.ex. lägre än vad som finns i ett öppnat paket äppeljuice eller en yoghurt i kylen. Men det finns metoder att få ned nivån till 0,0 procent och samtidigt behålla smakerna. Ett exempel är en ny IPA från Spendrups som lanseras under våren 2018 med ännu mer humlearom för att gynna smaklökarna.

Så konsumerar vi öl i Sverige

• Under hösten 2017 genomförde Spendrups en kartläggning av svenskarnas ölkonsumtion med hjälp av YouGov som intervjuade 1513 personer. Där framkommer bland annat att:
  • Starköl fortfarande är den typ av öl som dricks allra mest, både på krogen och av den öl som köpts i butik. Personer som är 27 år och äldre har minskat sin konsumtion av starköl de senaste tre åren.
  • Samtidigt har öldrickare totalt sett ökat sin konsumtion av alkoholfri öl. Detta indikerar att den alkoholfria ölen kan ha tagit marknadsandelar av starkölen under de senaste tre åren.
  • Något fler kvinnor än män tycker att det är viktigt med öl av låg alkoholhalt och instämmer i att det i dag finns många alkoholfria öl som smakar bättre än öl med alkohol. Kvinnor anser i högre grad än män att det är viktigt med ekologisk öl.
  • De som dricker mer alkoholfri öl i dag är i högre grad 30-39 år, bor i Skåne, Blekinge eller Halland samt även i huvudstadsområde, lever i en familj med små barn, har hög hushållsinkomst, arbetar som tjänstemän, är högutbildade och aktiva på sociala medier som LinkedIn och Pinterest.
  • Lager är den i särklass mest omtyckta smakkaraktären.
  • Att öl finns på flaska är viktigt för betydligt fler än att det finns på burk.

Fakta om Spendrups och alkoholfri öl:

• En dryck får innehålla max 0,5 procent alkohol för att kunna kallas alkoholfri
  • Spendrups har under de senaste åren storinvesterat i bryggeriet i Grängesberg för att möta konsumenternas efterfrågan på nya produktkategorier som ekologiskt öl och alkoholfritt öl
  • Anläggningen i Grängesberg kan producera hela 3 000 liter i timmen och Spendrups har därmed Sveriges största produktionskapacitet för alkoholfri öl
  • Alkoholfri ljus lager som Mariestads, Melleruds och Norrlands är mest populära men IPA som Gotlands Easy Rider ökar i volym
  • Spendrups säljer också andra alkoholfria ölsorter på licens, t.ex. Paulaner, Heineken och Birra Moretti
  • På Systembolaget finns det cirka 2 800 ölvarumärken varav cirka 25 är alkoholfria
  • År 2015 såldes det cirka 6 miljoner liter alkoholfri öl i Sverige, 8,4 miljoner liter år 2016 och 10,4 miljoner liter år 2017

Video om hur Spendrups tillverkar alkoholfri öl: https://vimeo.com/221413517

För mer information, vänligen kontakta:

Rose-Marie Hertzman, Presschef, Spendrups

e-post: rose-marie.hertzman@spendrups.se