Halsdukar för en varmare stad

Under dagen fick flera Norrköpingsbor en varm överraskning när de väntade på buss, pendel och spårvagn. Vid flera busskurer, spårvagnshållplatser och pendelstationer låg handstickade halsdukar med en uppmaning att ta med den hem. Bakom initiativet ligger Svenska kyrkan i Norrköping.

Det blåser kallt både bildligt och bokstavligt i vårt samhälle, men det finns många människor som står upp för medmänsklighet och värme. Halsdukarna är en symbol för att vi alla kan bidra till en varmare stad.

– Det är engagerade och ideella människor som har stickat halsdukar till människor att värma sig med. I Norrköping vill vi finnas till för varandra och vad kan vara bättre än att få något att värma sig med? Det är ett sätt bland många att bidra till ett gott liv för alla, säger Thomas Wärfman, kyrkoherde i Norrköping.

#envarmarestad genomförs samtidigt av ytterligare drygt 20 församlingar runt om i Sverige – från Bromölla till Piteå.