Hamnskolans högstadium startar på Södermalm

Inför nästa läsår startar Hamnskolans högstadium i nyrenoverade skollokaler vid Vintertullstorget på Södermalm. Fastigheten intill Blecktornsparken renoveras nu för att bereda plats för en högstadieskola. Högstadiet kommer att ligga i anslutning till Hamnskolans för- och grundskola.

– Vi är glada över att kunna erbjuda en sammanhängande skolgång från förskola ända upp till årskurs 9 i våra skollokaler. Det kommer att vara bra för våra barn och elever som får en trygghet i att kunna gå kvar på samma skola upp till årskurs 9, säger Lena Johansson som är rektor för Hamnskolans för- och grundskola.

Hamnskolan består idag av förskola och skola upp till årskurs 6. Hamnskolans elever som idag går årskurs 6 kommer att ha förtur till årskurs 7 på Hamnskolans högstadium, men det kommer även finnas plats för nya elever på skolan till hösten. Planen är att skolan ska växa successivt. Det kommer att finnas plats för upp till 450 elever från förskola till årskurs 9 när skollokalerna är fullt utbyggda.

– Tillskottet av ett högstadium vid Vintertullstorget kommer att vara positivt för familjer på och kring Södermalm och givetvis också för de barn som idag går på Hamnskolan. Många familjer söker efter en sammanhållen skolgång för sina barn. Vi är glada över att kunna bidra med flera skolplatser på Vintertullstorget där vi vet att vi har utmärkta förutsättningar att bedriva kvalitativ undervisning, säger Jessica Mozakka som är skolchef för Hamnskolan.

Det är Pysslingens Primaskola som flyttar sitt högstadium till Vintertullstorget 2, där skolan kommer att inrymmas i nyrenoverade skollokaler. Skolans nya namn kommer att vara Hamnskolans högstadium.

Hamnskolans för- och grundskola har ett utforskande arbetssätt med fokus på kreativitet. Skolans pedagoger integrerar teoretiska ämnen med de praktiska och estetiska ämnena. På skolan finns olika lärmiljöer, bland annat en stor ateljé för bild, syslöjd och träslöjd med plats för kreativt skapande.

– Vi har verkligen optimala förutsättningar för lärmiljöer både inne och ute, trots att skolan ligger mitt på Södermalm. Våra barn odlar grönsaker och i Blecktornsparken har vi tillgång till stora rörelseytor, natur och djur. Tillsammans med högstadiet fortsätter vi att utveckla vår fina förskola och skola, det ser jag och mina kollegor fram emot, säger Lena Johansson.

AcadeMedia har totalt 75 grundskolor varav 30 med integrerade förskolor. De är verksamma under namnen Montessori Mondial, Noblaskolan, Pops Academy, Pysslingen Skolor och Vittra. Skolorna har olika pedagogiska inriktningar men ett gemensamt fokus på hög kvalitet, elevernas välmående och strategier för bättre lärande.

Spelifierad lärplattform gav positiva resultat – fler elever klarar skolan14.12.2020 10:24:54 CETPressmeddelande

Färre avhopp och fler som blir klara med sin utbildning på kortare tid - det är några av resultaten efter satsningen på spelifierat innehåll i NTI-skolans digitala komvuxutbildningar. De goda resultaten har gjort att NTI-skolan nu beslutat att gå vidare till fas två i samarbetet med spelifieringsföretaget Insert Coin. Under kommande år ska spelifierade moment implementeras i fler kurser på NTI-skolans lärplattform Omniway.