Hanna Gerdes ny styrelseordförande för Civil Rights Defenders

Civil Rights Defenders årsmöte har valt folkrättsjuristen Hanna Gerdes till ny styrelseordförande. Hon tar över efter avgående ordförande Benedicte Berner som innehaft posten i nio år. Samtidigt valdes även Caroline Thunved och Noura Berrouba till nya ordinarie ledamöter.
Hanna Gerdes

– Jag har länge varit djupt imponerade av Civil Rights Defenders vassa arbete för medborgerliga och politiska rättigheter. Vare sig det gäller att stämma staten och utkräva ansvar för polisens etniska register över romer eller inrätta världens första GPS-baserade larmsystem för människorättsförsvarare, så går Civil Rights Defenders ständigt modigt i bräschen för att mänskliga rättigheter ska värnas. Jag kan inte tänka mig något uppdrag i dessa omtumlade tider som kan vara mer hedrande och viktigt, säger Hanna Gerdes.

Hanna Gerdes är en erfaren och värdedriven ledare som har arbetat nationellt och internationellt i 20 år för att stärka skyddet för mänskliga rättigheter och påverka samhällsutvecklingen. Hanna är folkrättsjurist och har lång erfarenhet av styrelsearbete. Hon har tidigare arbetat i strategiska lednings- och utvecklingsroller hos bland annat Försvarsmakten, Fonden för mänskliga rättigheter, Statsrådsberedningen och Diskrimineringsombudsmannen.

– Pressen på människorättsförsvarare blir allt större och Civil Rights Defenders arbete behövs mer än någonsin. Tillsammans med Hanna Gerdes och hennes gedigna erfarenhet och våra fantastiska partners världen över, ser jag fram emot att fortsätta driva utvecklingen av organisationen, säger Anders L Pettersson, Executive Director på Civil Rights Defenders.

Civil Rights Defenders årsmöte, som hölls den 24 maj, valde också enhälligt Caroline Thunved och Noura Berrouba som nya ordinarie ledamöter. Caroline Thunved har över 25 års erfarenhet av arbete inom kommunikation, marknadsföring och affärsutveckling inom såväl civilsamhället som privat näringsliv. Caroline arbetar som VD på̊ Sveriges Kommunikatörer. Noura Berrouba är heltidsengagerad i demokrati- och rättighetsfrågor med fokus på barn och ungas engagemang i civilsamhället och är arbetande ordförande i Sveriges Ungdomsorganisationer, LSU. Hon har en bakgrund av folkrättsstudier, och har arbetat i många nationella och internationella sammanhang med demokrati, mänskliga rättigheter och fred och säkerhet.

Bakgrund

Civil Rights Defenders har en oberoende, ideell styrelse som består av åtta ledamöter som är experter på människorätts- och organisationsfrågor. I samband med årsmötet den 24 maj 2022 lämnade sittande styrelseordförande Benedicte Berner samt ledamöterna Fredrik Andersson och Carin Norberg, sina uppdrag efter många år och stort engagemang i styrelsen. Ledamöterna Lena Svensson och Christian Åhlund valdes om för ytterligare en mandatperiod om två år.

Civil Rights Defenders styrelse, 24 maj 2022
Hanna Gerdes, ordförande
Christian Åhlund, ledamot
Lena Svensson, ledamot
Christoffer Lindblad, ledamot
Anne Ramberg, ledamot
Lars Häggström, ledamot
Noura Berrouba, ledamot
Caroline Thunved, ledamot

I valberedningen sitter Kerstin Brunnberg, Therese Reinfeldt och Viveka Risberg.

Hanna Gerdes

Civil Rights Defender of the Year 2024 – Ukrainian Mariia Sulialina documents grave violations against children25.4.2024 08:02:16 CEST | Pressmeddelande

The 2024 Civil Rights Defender of the Year Award goes to Mariia Sulialina, 27, head of the Ukrainian human rights organisation Almenda. Mariia Sulialina became a human rights activist when she was only 15. For many years she has fought tirelessly to hold accountable those responsible for the abuses committed against children during the war in Ukraine.

“Fler barn kommer att sättas i förvar” – kritik mot EU:s nya migrationspakt11.4.2024 13:12:34 CEST | Pressmeddelande

Igår röstades Europeiska unionens migrations- och asylpakt igenom i parlamentet efter flera års förhandlingar. Den undergräver rätten till asyl och kommer att leda till kraftigt ökat lidande för migranter och asylsökande, menar människorättsorganisationen Civil Rights Defenders som har granskat pakten. – Migrationspakten hindrar människor att söka och få skydd från krig och förföljelse. Fler barn och vuxna kommer att sättas i förvar och rättsosäkra asylprocesser kommer att öka, säger Martin Nyman, senior jurist på Civil Rights Defenders.

Syrisk brigadgeneral inför rätta i Sverige11.4.2024 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

På måndag inleds en rättegång i Stockholms tingsrätt mot en tidigare brigadgeneral i den syriska armén. Mannen står åtalad för medhjälp till folkrättsbrott i Syrien och är den högst rankade militära tjänstemannen att ställas inför rätta i en europeisk domstol för folkrättsbrott i Syrien. Rättegången är också den första i Europa att behandla krigsbrott begångna inom ramen för den syriska regeringens krigföring och handlar om urskillningslösa attacker som drabbat civila. Med nära 200 000 syrier i Sverige är målet relevant för många. Civil Rights Defenders finns därför på plats för att bevaka rättegången och kan kommentera målet utifrån ett folkrättsperspektiv.