Spendrups Bryggeri AB

Här är årets finalister i Sveriges Bästa Gin & Tonic

Dela
Nu är det klart vilka GT-makare som går vidare till finalen i tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic 2019. Tre professionella bartendrar och tre entusiastiska hemmamixare kommer att göra upp i finalen på takbaren Capital i Stockholm den 1 september.

Finalister: Bartendrar 

Aron Larsson Firouzbakhsh, 26 år från Stockholm, bartender på Corner Club
”Pink on Pink” är en frisk GT med smak av svensk sommar som präglas av picklad rabarberlag och en touch av fläder. En GT som får oss att vilja göra rabarberlag av alla rabarber som finns.

Christopher Kirkwood, 28 år från Malmö, bartender på Restaurang Paddy’s
”Summer Garden” är som sommar i ett glas där smakerna kännetecknas av fräsch apelsinzest, bränd rosmarin och ett moln av viol. Den här sommaren får gärna vara för alltid.

Erik Nilsson, 26 år från Jönköping, bartender på Den Småländska Kolonin
“Everyone went to Sweden for a GT” är en välbalanserad drink med ingredienser från alla världens hörn, såsom björksyrup, timutpeppar, vit grapefrukt och vaniljstång. En ljuv harmoni som för världen samman. 

Finalister: Hemmamixare 

Sofus Stille, 31 år från Göteborg, butikskommunikatör
”Svensk Sommar-GT” är en blommig GT med inslag av fläder och sting från pepparrotens bitande saft. En drink som hyllar våra ljuva sommarmånader.

Malin Håkansson, 45 år från Karlshamn, kundtjänstchef
”Rangpur Breeze” är en bittersöt och fräsch GT med inslag av enbärssockerlag, citrongräs och bränd citron. En riktigt uppfriskande smakupplevelse.

Örjan Westerlund, 49 år från Stockholm, provningsledare och spritboksförfattare
”Last Night In Sweden” är kombinationen av en ölfantasts och en GT-älskares dröm, en fruktbomb med mango- och passionspuré toppad med en fruktig IPA.


I år firar Sveriges Bästa Gin & Tonic fem år. Tävlingen arrangeras av Schweppes tillsammans med Nöjesguiden för att hylla den fantastiska drinken och kora de mest utsökta och nyskapande varianterna på en GT. Under finalen sätts de tävlandes färdigheter på prov när juryn bedömer smak, kreativitet, teknik och lojalitet till originalreceptet. Där det sistnämnda kriteriet väger tyngst.

Juryn består av den skicklige mixologen och Schweppesambassadören Douglas Anasagasti, bryggmästaren Hedda Spendrup och Nöjesguidens chefredaktör Pelle Tamleht. En vinnare i respektive kategori koras. Guldmedaljörerna vinner, förutom den prestigefyllda titeln, varsin resa för två till Amsterdam där en masterclass med Douglas Anasagasti väntar.

Finalen går av stapeln söndagen den 1 september kl. 14–17 på Capital, Scandic Continental på Vasagatan 22 i Stockholm. Capital är en terrass och takbar med spektakulär utsikt över Riddarfjärden. Finalen är öppen för alla att komma och titta på. Samtliga bartenders finaldrinkar kommer att serveras i baren. Läs mer om tävlingen och eventet på drinkgeneratorn.se.


För mer information, vänligen kontakta:

Marilyn Roseneld, Communications Advisor, Shomei
marilyn.r@shomei.se, 079 313 20 73

Rose-Marie Hertzman, Presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 895 25 67

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

 

 

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye