Här är årets finalister i tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic

Mängder av sökande har satsat stort för att få en finalplats i Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018. Här är årets grymma GT-genier, som tog sig vidare för att göra upp i finalen på takparken SUS, Stockholm Under Stjärnorna, den 1 september. Tre professionella bartenders och tre entusiastiska hemmamixare kommer att tävla i respektive kategori. Här har vi dem!

Professionella bartenders

Mikael ”Micke” Nilsson, 29 år från Pajala
Bartender på Hotels in Pajala
”Pajala State of Mind” är en frozen GT med ett fluffigt moln av skum på toppen, hallonpapper och shiitakepulver.

Mihail Mihaylov, 28 år från Stockholm
Bartender på Miss Clara Hotel
”Electric G&T” är en torr, sur och bitter botanisk drink, med en härligt elektriskt stickande känsla från sichuan button-blomman.

Daniel Ersson, 25 år från Stockholm
Bartender på At Six
”G:T(ea)” är en drink som kännetecknas av en milt rökig smak av bränd rosépeppar och fräsch citrus från apelsinskal.

Hemmamixare

Linda Thomasson, 38 år från Sölvesborg
Kundtjänst och vågadministratör
”Skogens Drottning”är en kryddig och mustig GT, som har tagit sin inspiration från den svenska naturen, med lingon som twist.

Christoffer Ek, 32 år från Växjö
Utbildningsledare
”Afternoon GTea”, med sting från ingefärsmarmelad och gin smaksatt med Earl Grey-te, skapar en söt och bitter drink där nya aromer samspelar med klassiska GT-smaker.

Frida Jacobsen, 29 år från Solna
Beertender
”Malvaceae” har en välbalanserad smak av hibiskuns blomster, söt sirap och torr gin. Apelsinzesten och kanelen gör att drinken känns helt rätt för den kommande hösten.

För fjärde året i rad arrangerar Schweppes Sveriges Bästa Gin & Tonic tillsammans med Nöjesguiden. Tävlingen är uppdelad i två kategorier: professionella bartenders och hemmamixare. Under finalen sätts de tävlandes färdigheter på prov när juryn bland annat bedömer teknik, smak, kreativitet men framförallt lojalitet till det klassiska originalet – som är det bedömningskriterium som väger tyngst.

Juryn består av den prisbelönte barmästaren Mathin Lundgren, den skickliga sommelieren Anna Spendrup samt Peter Christensen, chefredaktör för Nöjesguidens dryckesmagasin Bästa Drycker. En vinnare i respektive kategori koras. Guldmedaljörerna vinner, förutom den prestigefyllda titeln, även varsin resa för två till gin-staden Barcelona.

Finalen äger rum den 1 september kl. 14–17 på SUS, Stockholm Under Stjärnorna, på Brunkebergstorg i Stockholm. SUS är en 1 200 kvadratmeter stor takpark med fantastisk utsikt över hela staden. Tävlingskonferencier är Pontus Gustavsson, mannen bakom en av Sveriges största musikpoddar, Gatuslang, med fokus på svensk hiphop.

Finalen är öppen för alla att komma och titta på. Samtliga bartenders finaldrinkar kommer att serveras i baren. Publiken får gissa vilken bartender-GT som vinner. Rätt svar och bäst motivering vinner en resa till London och en karta över stans bästa gin-destillerier som är öppna för besök. För mer information om tävlingen och tävlingsregler – besök drinkgeneratorn.se/sbgt.

För mer information och produktprover, vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
emma.l@kellyandpling.com, 073553 72 82

Björn Mannervik, marknadschef partnervarumärken, Spendrups
bjorn.mannervik@spendrups.se, 08 672 77 00

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 283 02 75

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.