Här är årets finalister i tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic

Mängder av sökande har satsat stort för att få en finalplats i Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018. Här är årets grymma GT-genier, som tog sig vidare för att göra upp i finalen på takparken SUS, Stockholm Under Stjärnorna, den 1 september. Tre professionella bartenders och tre entusiastiska hemmamixare kommer att tävla i respektive kategori. Här har vi dem!

Professionella bartenders

Mikael ”Micke” Nilsson, 29 år från Pajala
Bartender på Hotels in Pajala
”Pajala State of Mind” är en frozen GT med ett fluffigt moln av skum på toppen, hallonpapper och shiitakepulver.

Mihail Mihaylov, 28 år från Stockholm
Bartender på Miss Clara Hotel
”Electric G&T” är en torr, sur och bitter botanisk drink, med en härligt elektriskt stickande känsla från sichuan button-blomman.

Daniel Ersson, 25 år från Stockholm
Bartender på At Six
”G:T(ea)” är en drink som kännetecknas av en milt rökig smak av bränd rosépeppar och fräsch citrus från apelsinskal.

Hemmamixare

Linda Thomasson, 38 år från Sölvesborg
Kundtjänst och vågadministratör
”Skogens Drottning”är en kryddig och mustig GT, som har tagit sin inspiration från den svenska naturen, med lingon som twist.

Christoffer Ek, 32 år från Växjö
Utbildningsledare
”Afternoon GTea”, med sting från ingefärsmarmelad och gin smaksatt med Earl Grey-te, skapar en söt och bitter drink där nya aromer samspelar med klassiska GT-smaker.

Frida Jacobsen, 29 år från Solna
Beertender
”Malvaceae” har en välbalanserad smak av hibiskuns blomster, söt sirap och torr gin. Apelsinzesten och kanelen gör att drinken känns helt rätt för den kommande hösten.

För fjärde året i rad arrangerar Schweppes Sveriges Bästa Gin & Tonic tillsammans med Nöjesguiden. Tävlingen är uppdelad i två kategorier: professionella bartenders och hemmamixare. Under finalen sätts de tävlandes färdigheter på prov när juryn bland annat bedömer teknik, smak, kreativitet men framförallt lojalitet till det klassiska originalet – som är det bedömningskriterium som väger tyngst.

Juryn består av den prisbelönte barmästaren Mathin Lundgren, den skickliga sommelieren Anna Spendrup samt Peter Christensen, chefredaktör för Nöjesguidens dryckesmagasin Bästa Drycker. En vinnare i respektive kategori koras. Guldmedaljörerna vinner, förutom den prestigefyllda titeln, även varsin resa för två till gin-staden Barcelona.

Finalen äger rum den 1 september kl. 14–17 på SUS, Stockholm Under Stjärnorna, på Brunkebergstorg i Stockholm. SUS är en 1 200 kvadratmeter stor takpark med fantastisk utsikt över hela staden. Tävlingskonferencier är Pontus Gustavsson, mannen bakom en av Sveriges största musikpoddar, Gatuslang, med fokus på svensk hiphop.

Finalen är öppen för alla att komma och titta på. Samtliga bartenders finaldrinkar kommer att serveras i baren. Publiken får gissa vilken bartender-GT som vinner. Rätt svar och bäst motivering vinner en resa till London och en karta över stans bästa gin-destillerier som är öppna för besök. För mer information om tävlingen och tävlingsregler – besök drinkgeneratorn.se/sbgt.

För mer information och produktprover, vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
emma.l@kellyandpling.com, 073553 72 82

Björn Mannervik, marknadschef partnervarumärken, Spendrups
bjorn.mannervik@spendrups.se, 08 672 77 00

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 283 02 75

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 3,5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

BIBAB vinner viktig transportupphandling20.3.2019 14:44:19 CETPressmeddelande

Nu är det klart att Spendrups dotterbolag BIBAB har vunnit Altias tranportupphandling för dryckesdistribution. Eftersom Altia ä en stor aktör inom vin-och spritprodukter med kända varumärken såsom Blossa, Chill-Out, Koskenkorva, Grönstedts och OP Andersson, är detta en viktig affär på en transportmarknad i snabb förändring. Det nya samarbetet startade den 4:e mars och Spendrups har tillsammans med Altia haft en bra start där leveranserna fungerat utmärkt. Samdistribution för med sig fördelar inom hållbarhet, t.ex ökad fyllnadsgrad på de gemensamma transporterna vilket kommer leda till en reducering av CO2-utsläppen.

SSP tecknar avtal med Spendrups19.2.2019 16:01:09 CETPressmeddelande

Kampen om ett av Restaurangsveriges största och mest prestigefyllda avtal har avgjorts. Det blev Spendrups Bryggeri som vann uppdraget att förse resenärer och besökare på flygplatser och järnvägsstationer över hela landet med öl, läsk och vatten. SSP som driver restauranger, caféer, barer och kiosker bland annat på Arlanda, Landvetter, Sturup samt Centralstationerna i Stockholm, Malmö och Göteborg valde svenska Spendrups i tuff konkurrens. Joakim Klingsell, vd på SSP Sverige, säger att man valde Spendrups mycket på grund av deras starka sortiment och personliga lokala engagemang.