Hemförsäkringen ännu viktigare efter Brexit – EU-kortet gäller ett tag till

Den 1 februari ska Brexit bli verklighet och Storbritannien lämna EU. Många undrar vad det kommer att innebära för reseskyddet när de reser till Storbritannien.

Natten till lördag kommer Storbritannien att ändra status från EU-land till ett tredje land. Tredje länder är termen för länder som ligger utanför internationellt samarbete, till exempel EU. Det påverkar reseskyddet. Men under en övergångsperiod gäller i stort sett samma regler som före utträdet.

Övergångsperiod 1 februari – 31 december

En övergångsperiod kommer att pågå från den 1 februari till den 31 december 2020, där det blå EU-kortet fortfarande täcker kostnad för vård svenskar som blir sjuka på resan. Men EU-kortet täcker långt ifrån alla behov. Till exempel ingår inte hemtransporter eller hjälp från ett svenskt akutcenter.

- Du måste ha hemförsäkring med reseskydd för att hemtransporter ska täckas. På samma sätt krävs hemförsäkring för att täcka utgifter för att få släktingarna att flyga till den sjuka eller skadade personen, förklarar Jenny Rudslätt, skadechef på försäkringsbolaget If.

Hemförsäkring med reseskydd blir ännu viktigare

EU-kortet (det europeiska sjukförsäkringskortet) är endast giltigt i EU-länder. Därför gäller kortet inte om du blir sjuk eller skadar dig på resan i ett tredje land.

- Hemförsäkring med reseskydd är ännu viktigare när du reser till länder utanför EU, eftersom alla utgifter för medicin, sjukhusvistelse och behandling annars kommer att gå på egen bekostnad under semester i landet, säger Jenny Rudslätt, skadechef på försäkringsbolaget If.

Se över försäkringen innan du reser till Storbritannien

När övergångsperioden löper ut är det viktigt att kontrollera att du har en hemförsäkring där reseskydd ingår, eller om du behöver köpa ett utökat skydd.

- Se till att du har en hemförsäkring med reseskydd innan du ger dig av, om du vill undvika att ställas inför kostnader för akut uppkommen sjukdom eller skada, säger Jenny Rudslätt.

Reseskyddet i hemförsäkringen gäller i 45 dagar. Ska man vara borta längre än så behöver man teckna ett utökat reseskydd.