Heri IBK från Kiruna segrare i Luleås kval i Sweden Floorball Cup

I helgen avgjordes Korpen Luleås kval i Korpens nationella innebandycup Sweden Floorball Cup. Lag från hela Norrbotten var anmälda och efter en dag med många spännande matcher var det Kirunalaget Heri IBK som stod som segrare. I och med segern är laget kvalificerat till riksfinalen i Nyköping.

Att vinna finalen i någon av Sweden Floorball Cups kvalorter är något som många korplag eftersträvar. Segern innebär nämligen en direktbiljett till den stora riksfinalen som spelas i Nyköping 19-20 januari. Vinnarna kan sedan titulera sig Sveriges bästa korplag i innebandy.

I lördagens kvalturnering deltog sammanlagt 12 herrlag från olika delar av Norrbotten. Flest lag var från Luleå men även Haparanda, Kiruna, Kalix och Arjeplog fann representerade. Efter en dag med många jämna och roliga innebandymatcher var det Heri IBK från Kiruna som stod som segrare.

Att Heri IBK skulle stå som segrare var det nog inte många som trodde efter gruppspelet. Laget tog sig nämligen just precis sig vidare till slutspel som trea i sin grupp med en seger och två förluster. Väl till slutspelet hade laget dock fått igång spelet och i kvartsfinalen tog de en riktig skalp när de besegrade fjolårsmästarna Svarta Braxen med 3-0. I semifinalen städade laget av Luleå FK med klara 5-2 innan de i finalen mötte GIF Vets från Kalix. Väl där hade Kirunagänget fått upp ångan rejält och vann matchen mycket klart. När slutsignalen ljöd stod den 7-2 på resultattavlan och seger var ett faktum.

Mattias Rova, från Heri IBK, var både lättad och lycklig efter segern. Han berättar att det var lite skakigt i laget till en början innan de gjorde några taktiska justeringar och fick ordning på spelet lagom till slutspelet. Laget åkte till Luleå med två mål - att vinna turneringen och att besegra fjolårsmästarna Svarta Braxen.

– Vi åkte ner med två mål och vi lyckades infria båda. Det känns grymt skönt, särskilt då vi hade en så dålig start på dagen. Nu ska vi träna på och vara redo när vi kommer till Nyköping. Att vi lyckats slå ut fjolårsmästarna borde sätta oss i respekt hos de övriga lagen i Sverige och vi går såklart för seger även i Nyköping, säger Mattias.

Förutom vinnarlaget som seedas i riksfinalen så lottas alltid ett lag vidare till finalen som oseedade ”Lucky Loosers”. I Luleå föll lotten på Kumlabunkerns IF som därmed får göra Heri sällskap till Nyköping i januari.

Ansvarig hos arrangören Korpen Luleå, Conny Björnfot, var nöjd med dagen.

– Turneringen har gått superbra och det har spelats riktigt fin innebandy under dagen. Det är lite extra kul att lag från hela Norrbotten kommer till Luleå för den här turneringen. Nu håller jag tummarna och önskar Heri och Kumlabunkern ett stort lycka till i finalen i Nyköping, vi vill gärna ha bucklan till Norrbotten, avslutar Conny.

Nytt för i år är att varje kvalort i Sweden Floorball Cup delar ut ett fair play-pris, Gröna Laget, till det lag som, i enlighet med Korpen värdegrund, visat på god kamratskap på och vid sidan av planen under turneringen. I år gick priset till Notvikens Bodega.

Korpen Stockholm, 11 november
Korpen Luleå,17-18 november
Korpen Nyköping, 24-25 november
Korpen Uppsala, 25 november
Korpen Örebro, 2 december
Korpen Kil, 15-16 december
Korpen Linköping,15-16 december
Korpen Borlänge, 6 januari

Nyköping 19-20 januari 2018.

Korpen har arrangerat Sweden Floorball Cup sedan 1994 (då med namnet Jolly Cup). Under åren har turneringen växt stadigt och är i dag ett viktigt komplement till Korpens ordinarie seriespel i innebandy. Säsongen 2017/2018 arrangeras kval på åtta orter i landet med stor riksfinal i Nyköping 19-20 januari 2018. Cupen är öppen för alla icke licensierade spelare.

Kontaktperson Korpen Luleå

Conny Björnfot