Historisk Världscup – och Europacupfinal i Klövsjö: ”Äntligen”

Under 1-8 april 2019 går World Para Snowboard World Cup Final och World Para Alpine European Cup Final av stapeln i Klövsjö. Det är första gången någonsin som Världscupen och Europacupen arrangeras i Jämtland och Klövsjö. Under denna Världs- och Europacupvecka kommer omkring 120 paraatleter för att tävla i alpint och snowboard i Klövsjöfjäll. Detta är det andra eventet inför World Para Snow Sports Championships 2023 i Östersund, Åre och Klövsjö.
Aaron Lindström gjorde Paralympics debut i Sydkorea 2018 som 17-åring.

Det är Internationella Paralympiska Kommittén (IPC) som sanktionerat tävlingarna till Klövsjö under Världscupveckan som går under samlingsnamnet World Para Snowsport. Arrangörerna som står bakom tävlingarna är Parasport Jämtland-Härjedalen och Skistar.

– Vi är väldigt stolta och ser verkligen fram emot att få uppleva världseliten på plats här i Klövsjö. I och med att det är första gången som vi arrangerar en Världscup och Europacupfinal är vi ödmjuka inför utmaningen och räknar med att lära oss mycket under veckans gång. Samtidigt vet jag att vi kommer att leverera en tävlingsvecka av högsta internationella kvalité då vi i Sverige har en fin tradition av den här typen av tävlingar, säger Fredrik Andersson, evenemangsansvarig.

Tävlingsschemat består av totalt sex stycken discipliner varav två inom snowboard och fyra inom alpint. Det blir inslag av Banked Slalom, Snowboard Cross, Slalom, Storslalom, Kombination och Super-G.

Aaron Lindström som under 2018 debuterade i Paralympics som 17-åring är Sveriges alpina hopp inför tävlingen.

– Det känns otroligt roligt att få tävla på hemmaplan och det är på tiden att vi får visa upp oss här i Sverige. Jag har haft en fin säsong hittills och hoppas kunna prestera på mitt max så får vi se vad det räcker till, säger Aaron Lindström.

Samtidigt som världscupstävlingarna arrangeras sker också ett utvecklingsprojekt med Internationella Paralympiska kommittén, där åtta paraidrottare från hela världen deltar i utvecklings- och rekryteringslägret ”Winter Para Sports Development Camps 2019”.

Med andra ord är det bäddat för högklassiga och spännande tävlingar i april.

– Det här är en lång och spännande resa som tar sin början nu i år. Vi ser verkligen fram emot både veckan i april och de kommande åren, avslutar Fredrik Andersson.

För mer information se www.winterparasport.com eller för frågor kontakta:

Fredrik Andersson, eventkoordinator för Parasport Sverige, 070-253 04 24

Aaron Lindström gjorde Paralympics debut i Sydkorea 2018 som 17-åring.

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning