Historiskt informerat barockuppförande

Fredrik Anderberg är till vardags violinist i SON, men ägnar sig åt att spela barockmusik på fritiden. Tillsammans med kyrkomusiker Stefan Fred är han på gång med en konsert av två Bachkantater med barockensemble, solister och vokalgrupp.

Fredrik Anderberg jämför sin barockstråke med sin moderna stråke

Det blir ett så kallat historiskt informerat uppförande, där musikerna försöker komma så nära som möjligt hur det verkligen lät under barocken med hjälp av de källor som finns att tillgå idag. Hur det verkligen lät kan man inte säkert veta.

Det mesta man vet om barockens musik gäller själva instrumenten. Det finns många bevarade till våra dagar. Fredrik Anderbergs fiol är från den tiden. Stråken är gjord för att spela tydligt och precist, medan den moderna stråken är gjord för att spela dynamiskt och med kraft.

Barockperioden ligger runt 1600-1750. Musikinstrumenten beskrivs som mindre ljudstarka och med sprödare klang och stämda i en äldre skala som är renare.

Hedvigs kyrka, söndag 24 november 17.00
J S Bach - Två kantater