Hög tid att ta itu med skolans bristande likvärdighet

Idag presenterade Björn Åstrand sin utredning om ökad likvärdighet genom minskad skolsegregation och förbättrad resurstilldelning på Dagens Nyheters debattsida. Lärarnas Riksförbund ställer sig helt bakom utredningens förslag men menar att det nu är dags att gå längre.

– Det är en mycket välkommen utredning som föreslår en rad kloka förändringar. När samhället är i kris får inte skolan – framtiden – glömmas bort. Tvärtom. Med ett skolsystem som bidrar till segregation och en kommunsektor med ett mycket ansträngt ekonomiskt läge är tiden nu mogen att sätta förändringar i verket, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

– Det viktigaste är att så snart som möjligt ge staten ett tydligt ansvar för undervisningen för att uppnå en större likvärdighet i svensk skola. Det är utredningen inne på. Vi måste bort från dubbelfinansiering och dubbelstyrning. Hur detta ska gå till måste snabbutredas, och det är viktigt att både grundskolan och gymnasieskolan ingår i en sådan reform, säger Åsa Fahlén.

– Utredningens förslag om ett nytt skolvalssystem med gemensam antagning och förändrade urvalsgrunder är praktiskt lätt att genomföra. Vi måste slänga de ideologiska skygglapparna och inse att segregation inte gynnar någon. Det är oerhört viktigt att dessa förslag genomförs skyndsamt. Alla elever ska kunna mötas på ett sätt som faktiskt återspeglar hela samhället och som stärker likvärdigheten i skolan och sammanhållningen i hela samhället, avslutar Åsa Fahlén.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med drygt 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Välkommet förtydligande av lärares tillsynsplikt3.7.2020 13:15:21 CESTPressmeddelande

Det är välkommet att Högsta domstolen slår fast att den elev som lyftes bort av en lärare inte utsattes för kränkning. - Det här är en otrolig lättnad tycker jag, det är jätteviktigt att det förtydligas att med lärares ansvar för att skapa trygghet följer befogenheter. Jag hoppas det kommer att skapa en större säkerhet och trygghet för lärarna, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Coronakrisen i skolan – bristande åtgärder för lärare i riskgrupp28.5.2020 06:05:00 CESTPressmeddelande

De riskgrupper som finns i samhället är underställda speciella rekommendationer, där de som har vissa kroniska sjukdomar i största möjliga mån ska undvika miljöer där de riskerar att smittas. Samtidigt visar Lärarnas Riksförbunds senaste undersökning om coronakrisen i skolan att endast en av tre lärare anser att arbetsgivaren vidtagit tillräckliga åtgärder för att skydda kollegor i riskgrupp.

Coronakrisen i skolan – kunskapstapp för miljardbelopp14.5.2020 06:55:00 CESTPressmeddelande

Distansundervisning som strular, inställd undervisning och hög elevfrånvaro. De direkta kostnaderna för utebliven undervisning beräknas kosta samhället drygt 5,5 miljarder kronor. – Höga kostnader och en redan tuff arbetssituation sätter ökad press på en lärarkår som redan går på knäna. Nu behövs politisk handlingskraft att satsa på lärarna, där bland annat staten tar över huvudansvaret för skolverksamheten, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund.