Hyllningstalen i mittcirkeln – här är svaren

Nu avslöjas äntligen vad de omtalade siffrorna i mittcirkeln hos alla lag i SHL står för. Talen, som valts ut av respektive klubb, blev snabbt en snackis i hela hockeysverige och det har varit många spekulationer på vem eller vad som hyllas i varje arena. Nu kan vi presentera facit – och avslöja att ingen lyckats pricka alla rätt!

Inför säsongen 2017-18 fick alla 14 klubbar i SHLhttps://www.nordicbet.com/sv/blogg/shl/hyllningstalen-svar välja ett tal till sin mittcirkel. Huvudsponsorn NordicBet ville upplåta plats i mittcirkeln till respektive klubb och gick tillsammans med SHL ut och samlade in hyllningstalen. I vissa fall har det varit rätt uppenbart vad som hyllades, men i andra har det visat sig vara väldigt svårt.

På sidan www.hyllningstalet.se har alla som vill kunnat gissa vad siffrorna står för, ända sedan säsongen startade. Och nu har en vinnare utsetts – trots att ingen lyckats få alla rätt.

Bland annat har många haft svårt att hitta rätt i Mora. Siffran var 10 och de flesta har trott att den symboliserat att det var 10 år sedan senast Mora var i SHL. 37 procent lyckades dock pricka det rätta svaret – Jeremy Colliton. Jeremy hade nummer 10 på ryggen som spelare och var därefter tränare i laget när klubben tog sig tillbaka upp till SHL i våras.

Men allra svårast var Skellefteå AIK med sitt nummer 50. Ett tal i princip alla trott symboliserat arenans 50-årsjubileum i år. Men det var inte därför klubben valt 50 – utan det var faktiskt en hyllning till sin egen ungdomsverksamhet som låg bakom talet. Siffran står för att 50 procent av A-laget ska komma från ungdomsverksamheten.

– Vi är stolta över att många av dagens spelare kommer från bygden. Det möjliggör utveckling i föreningen och bygger även stolthet och samhörighet med våra supportrar. Så eftersom att det är en sån central del i vår förening var valet av siffra enkelt för oss, säger Skellefteå AIK:s VD Pea Israelsson.

Vinnare av tävlingen på hyllningstalet.se är Linn från Stockholm som hade 13 av 14 möjliga rätt, samt bäst motivering. Linn berättar att även hon missade Skellefteås siffra och tyckte precis som många andra att Mora var klurig.

– Det har varit otroligt roligt att se både klubbarnas och fansens engagemang i detta. Alla siffrorna har verkligen en stor betydelse för respektive lag och det är lite extra kul att nu kunna avslöja vad alla talen står för, säger Jörgen Lindgren, VD för SHL.

Hur länge mittcirklarna ligger kvar i nuvarande skick och vad som kommer efter återstår att se.

Facit till alla siffror hittar ni här

Jörgen Lindgren, VD SHL
jorgen.lindgren@shl.se

Robin Olenius, Presskontakt NordicBet
robin.olenius@betssongroup.com

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2017/2018 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL ställer sig bakom #metoo #time out23.11.2017 13:06Pressmeddelande

SHL har läst och tagit del av de berättelser som idag publiceras i Dagens Nyheter där kvinnor som på olika sätt är verksamma inom idrotten vittnar om hur de utsätts för kränkningar, diskriminering, trakasserier och övergrepp i sitt utövande. Berättelser som är kopplat till ishockeyn där män i våra verksamheter kränker kvinnor. Det här är helt oacceptabelt och något som vi i SHL tydligt kommer att markera inte får förekomma i vår verksamhet och vi kommer att agera när det händer. Därför ställer sig SHL bakom #metoo och #timeout. Vi gör detta för en idrottsrörelse fri från kränkningar och diskriminering. Vi gör det för att alla ska ha rätt till att drömma stort och slippa skrämmas till tystnad eller avhopp. Vi gör det tillsammans, för en idrottsrörelse för alla. Brynäs IF Djurgården Hockey Frölunda Indians Färjestad BK HV71 Karlskrona HK Linköping HC Luleå Hockey Malmö Redhawks Mora IK Rögle BK Skellefteå AIK Växjö Lakers Örebro Hockey SHL-organisationen

SHL:s vision: en av världens två bästa hockeyligor sportsligt och upplevelsemässigt.20.11.2017 10:00Pressmeddelande

Från och med säsongen 2018/2019 kommer SHL bland annat genom det nya avtalet med C More få en väsentligt större intäkt. Detta ger en enorm möjlighet att långsiktigt stärka och mer fokuserat utveckla svensk ishockey, klubbarna och ligan. Klubbarna har därför gett SHL i uppdrag att ta fram en strategi kopplat till de ökade intäkterna till SHL samt de kommande kraven för att uppnå elitlicens. Alla fjorton SHL-klubbar har varit delaktiga i arbetsprocessen och står enhetligt bakom strategin och beslutet.

Pressinbjudan till SHL:s upptaktsträff säsongen 2017/201811.8.2017 10:00Pressinbjudan

Datum:        tisdagen den 5 september Tid:              09.30-14.30 Plats:           Vasateatern, Vasagatan 19-21, Stockholm.   Huvudtränare och en spelarrepresentant från respektive SHL-klubb samt representanter från SHL kommer att finnas på plats under dagen.   Program 09.30 Registrering öppnar och förmiddagsfika serveras. 10.00 Insläpp 10.30 Programmet startar på scenen och leds av Björn Oldéen och Sanny Lindström. Direktsänds av C More och shl.se Ca 12.15 Tränarfotografering direkt när sändningen är slut. Därefter serveras lunchtallrik och tid för individuella intervjuer finns. 14.30 Dagen avslutas. Eftersom upptaktsträffen direktsänds ber vi representanter från media att respektera de utsatta tiderna och platserna för individuella intervjuer.   Anmälan Sista anmälningsdag är den 29 augusti och anmälan görs här http://www.shl.se/upptaktstraff-2017-2018   Varmt välkommen! Kontaktperson: Johanna Hemming, kommunikationschef SHL, johanna.hemming@shl.se eller 0720-50 51 60