Hyrorna klara med KumlaBostäder

Efter utdragna förhandlingar har KumlaBostäder och Hyresgästföreningen kommit överens om hyreshöjningen för 2023. Hyran höjs med 4,75 procent från och med den 1 mars 2023 för de allra flesta lägenheterna. Kallhyra och nyproduktion med höga ingångshyror får en procentenhet lägre, det vill säga 3,75 %. %.

- Det har varit ett speciellt år i år med mycket osäkerhet och det är också därför det har tagit lång tid. Vi har också velat lösa det lokalt utan att stranda förhandlingen och har efter förutsättningarna haft bra diskussioner, säger Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson.

- Bra med uppgörelsen är att höjningen gäller från 1 mars så att det därmed inte blir något retroaktivt och inte heller någon hyreshöjning under januari och februari som kanske är de månader som är tuffast under året. Sedan är det bra att vi hanterar kallhyra separat och också börjar ta tag i de högsta nyproduktionshyrorna, fortsätter Jonas Gabrielsson.

Förutsättningarna inför förhandlingarna i år har har varit spretiga – minst sagt. KumlaBostäder är ett av de bolag där förhandlingarna under de senaste fem-tio åren har inneburit jämförelsevis låga hyreshöjningar och på så vis har hyresgästerna i Kumla fått del av de goda förutsättningarna som har rått med låga räntor. KumlaBostäder har trots det både kunnat leverera hög förvaltningskvalitet enligt mätningar och gått med stora vinster de senaste åren och borde därmed stå väl rustade nu när förutsättningarna har förändrats i grunden. De kraftiga ökningar som har varit på el, fjärrvärme och framför allt räntor motiverar dock hyreshöjningar och mot den bakgrunden har det funnits ett behov av att kompromissa.

- Tittar man på årsbasis så är det knappa 4 % och det får vi under gällande förutsättningar vara nöjda med. Där finns det också en acceptans från flertalet hyresgäster för den nivån även om det naturligtvis kommer att krävas uppoffringar och prioriteringar men det kommer också KumlaBostäder att behöva göra, säger Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson.

- Tittar man på nivåhöjningen på 4,75 % så är den naturligtvis hög men det blir en ny förhandling i höst och det är väl egentligen då som det kommer att avgöras om den är rimlig och skälig. Då har vi också lite mer facit hur samhällsekonomin utvecklas och kan förhoppningsvis landa en bra uppgörelse för 2024 i mer vanlig tid, det vill säga någon vecka in i december, avslutar Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson.

Kontakt: Jonas Gabrielsson tel. 010-459 15 42

Överenskommelsen i korthet.

Hyrorna i Kumlabostäder höjs med:

• 4,75 % från den 1 mars med undantag för:
  • Kallhyra som höjs med 3,75 % liksom nyproduktion med höga ingångshyror
  • Både kallhyra och nyproduktion med höga ingångshyror höjs med 3 %
  • Höjningen på årsbasis blir 3,95 %
  • En höjning på 4,75 % ger en höjning på 285 kronor på en månadshyra på 6 000 kr. På årsbasis blir höjningen 237 kr.
  • En höjning på 4,75 % ger en höjning på 380 kronor på en månadshyra på 8 000 kr. På årsbasis blir höjningen 356 kr.
  • KumlaBostäder har drygt 2100 lägenheter i sitt bestånd.

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Skiljeman har avgjort hyrorna för privata hyresvärdar i fyra kommuner i Sörmland26.3.2024 09:26:29 CET | Pressmeddelande

Efter att Fastighetsägarna MittNord avbröt förhandlingarna och valde tvist i stället för lokal förhandling så har nu den oberoende skiljemannen kommit med en rekommendation om hyreshöjning för 2024. Rekommendationen sträcker sig i ett spann mellan 5,3 och 5,7 procent och gäller för drygt 14 000 hushåll i Sörmlands län. Fastighetsägarna krävde höjningar på elva procent.

Förhandlingen om hyror 2024 mellan Hyresgästföreningen och Eskilstuna Kommunfastigheter AB (Kfast) är klar14.3.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande

Den pågående ekonomiska osäkerheten präglad av hög inflation och stigande räntor har inneburit en utmaning för både hyresgäster och fastighetsägare. Hyrorna för bostadslägenheter med varmhyra och kallhyra höjs med 5,3 procent. Hyrorna för nyproducerade bostadslägenheter med presumtionshyra höjs med 3,23 procent. Höjningarna gäller från 1 april.