Idag firas Skolans dag

I dag den 10 september firas Skolans dag samtidigt som riksdagen samlas för ett nytt arbetsår. Skolans dag instiftades av Lärarnas Riksförbund för att uppmärksamma lärarnas och skolans betydelse. – Därför vill vi sända en uppmaning till alla riksdagspartier inför det nya riksdagsåret: prioritera skolan, sätt rätt frågor i fokus och låt inte partipolitiskt spel gå före skolans bästa, säger Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund.

– Inför riksdagens kommande debatter hoppas jag att partierna inte bara ger skolan stort utrymme utan också får den svenska skoldebatten att handla om rätt saker. Lärarnas Riksförbund ser några frågor som särskilt angelägna att ta tag i: den växande lärarbristen och den försämrade likvärdigheten, säger Åsa Fahlén.

– Statlig finansiering av skolan måste vara av högsta prioritet för den nationella skolpolitiken och bör ske med så bred politisk förankring som möjligt. Därför måste den utredning som aviserats i Januariavtalet för att ta fram beslutsunderlag om statlig skola genomföras skyndsamt. Att staten går in och tar över finansieringen löser inte alla problem men är en nödvändig förutsättning för en likvärdig och kompensatorisk skola, säger Åsa Fahlén.

Inför Skolans dag har samtliga riksdagsledamöter som sitter i utbildningsutskottet fått en uppmaning att följa en lärare under en arbetsdag. Många har gått ut i så kallade lärarskuggningar som genomfördes runt om i landet under förra veckan, vecka 36.

Lärarskuggningarna presenteras på LR.se i dag.

Länk: lr.se/skolansdag

Läs också Åsa Fahléns debattartikel i Aftonbladet i dag.

Länk:

Risk för politisk bluffpoker22.1.2020 15:48:29 CETPressmeddelande

Idag har besked kommit om att delar av oppositionen enats om en ändringsbudget. Den innehåller mer pengar till kommunerna som i bästa fall kan gå till skolan men där finns också stora orosmoln. – Om man bestämmer sig för att skära ner på skolans lärarassistenter så måste vi få en garanti för att dessa pengar ovillkorligen återförs till skolan. Annars är det bara en politisk bluffpoker som riskerar att drabba skolan, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbund kräver en översyn av timplanen17.1.2020 11:35:42 CETPressmeddelande

I samband med Skolverkets översyn av kursplaner i höstas blev det uppenbart att det är svårt att få allting att rymmas inom skolans nuvarande timplan. Att det finns en stor stoffträngsel gäller framför allt ämnet historia. Detta var också anledningen till att Skolverket ville stryka antikens historia ur kursplanen, men efter hård kritik får antiken vara kvar i undervisningen. Skolverket hade inte mandat att föreslå utökad timplan men det var uppenbart att de såg problemet.