If får grönt ljus av Söderberg & Partners

Söderberg & Partners har analyserat sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete. If får grönt ljus, vilket motsvarar det högsta betyget.

Philip Thörn, hållbarhetschef på If

- Att få grönt ljus från Söderberg & Partners stärker oss i vårt fortsatta hållbarhetsarbete, som vi gör tillsammans med våra kunder och partners. Vi vill i första hand förebygga skador, eftersom det är det bästa ur ett hållbarhetsperspektiv. Skadeförebyggande arbete medför lägre ekonomiska kostnader, ökar trygghetskänslan och minskar miljöpåverkan, eftersom inga skador måste hanteras. Om skador ändå inträffar hjälper vi våra kunder att hantera dem på ett hållbart sätt, säger Philip Thörn, hållbarhetschef på If.

Söderberg & Partners analys och bedömning fokuserar på hållbarhet i:

• Skadeförsäkring (att underlätta miljöanpassning hos kund, skadereglering, hållbarhet i upphandling)
  • Premieförvaltning (att ta hänsyn till hållbarhet i investeringsbeslut och påverka innehav att bli mer hållbara)
  • Utbildning och samarbeten (regelbunden utbildning av medarbetare, information till kund och samarbete med branschens övriga aktörer i hållbarhetsfrågor)

Information om Ifs hållbarhetsarbete finns på https://www.if.se/om-if/hallbarhet

Om Söderberg & Partners
Söderberg & Partners är en av Sveriges ledande finansiella rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter. Företaget bedriver verksamheter inom bland annat tjänstepensionsrådgivning, försäkringsrådgivning och försäkringsförmedling, samt kapitalrådgivning och kapitalförvaltning. Sedan 2014 har Söderberg & Partners gjort hållbarhetsanalyser på finansiella produkter och sätter betyg enligt ett trafikljussystem där de bästa alternativen inom kategorin får grönt hållbarhetsbetyg.

Philip Thörn, hållbarhetschef på If

Lugn, vi hjälper dig.

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 6 800 anställda.