If lanserar tjänst för ökad juridisk trygghet

If lanserar en ny tjänst för juridisk rådgivning, som har utvecklats i samarbete med juristbyrån Verahill Familjejuridik. Tjänsten kommer i ett första steg erbjudas till två Sacoförbund.
Petera Segerdahl, COO på Verahill Familjejuridik och Johan Larsson, Head of Product på If, är nöjda över samarbetet som ska göra det lättare för privatpersoner att få tillgång till juridisk expertis.

Efterfrågan på juridisk hjälp har ökat de senaste åren, samtidigt som det kan vara ett svårt område att förstå för många människor. I och med att allt fler lever i komplexa familjesituationer ökar också behovet att se över sin familjejuridiska situation och upprätta bland annat testamente eller äktenskapsförord. Att hamna i en plötslig förändring i livet kan vara känslomässigt påfrestande och dessutom få oanade ekonomiska konsekvenser.

- På If arbetar vi med att varje kund ska vara rätt försäkrad. Därför känns det extra bra att vi nu lanserar en kompletterande tjänst som innebär att kunderna får ett gott komplement till hemförsäkringen, samtidigt som vi tillgodoser en tydlig efterfrågan från fackförbund och deras medlemmar, säger Ida Fejer som arbetat med att utveckla tjänsten hos If.

Många har nog tänkt att de borde se över sin juridiska situation, men det kan vara svårt att veta vart man ska vända sig. För att sänka tröskeln för att få hjälp har If nu tillsammans med juristbyrån Verahill Familjejuridik utvecklat en juridisk tjänst där kunderna får tillgång till en digital behovsanalys och juridisk rådgivning.

- Att skapa trygghet inför det oförutsedda är en grundbult inom försäkring. Genom att sänka tröskeln till juridisk expertis kompletterar vi det skydd som många kunder redan har i sin hemförsäkring idag, säger Ida Fejer.

- Många vet inte vart de ska vända sig för rådgivning inom familjejuridik och konsumenträtt. Trots att det handlar om några av livets viktigaste beslut – exempelvis bodelningsavtal eller testamente – fattas det ofta tillräcklig kunskap, eller skjuts upp tills det är för sent. Det kan leda tilloanade ekonomiska konsekvenser ochuppslitande konflikter som hade gått att undvika. Det känns som vi är i början av en spännande resa där vi tillsammans med If bygger en enkel tjänst som sänker tröskeln till en expertis som tidigare varit svår att nå säger Petra Segerdahl, COO /operativt ansvarig på Verahill Familjejuridik.

Tjänsten kommer att erbjudas från den 1 januari 2021. I nuläget är det Sacoförbunden Sveriges Skolledarförbund och Officersförbundet som kommer att kunna ta del av tjänsten.