If siktar på att halvera affärsresorna 2022

If har beslutat att behålla den digitala möteskulturen från pandemin och minska resandet. Det nya resmålet är att minska affärsresorna med 50 procent 2022 jämfört med 2019 – det senaste normala reseåret.

Morten Thorsrud, koncernchef på If. If satsar på digitala möten och vill halvera antalet resor 2022.

Under 2019 gjordes cirka 17 000 flygningar inom If. När pandemin bröt ut i början av 2020 minskade resandet radikalt, med en minskning på mer än 75 procent. Företaget har beslutat att inte gå tillbaka till det som var normalt före pandemin, även när det är möjligt att börja resa som vanligt igen.

– Vi har satt som mål att minska resandet med 50 procent under 2022, jämfört med 2019. Hittills i år når vi förväntningarna på ett fortsatt lågt resande, men vi vet också att restriktionerna i början på året begränsade våra möjligheter att resa. Det är nu när länderna har öppnat upp vi måste hjälpas åt för att inte återgå till ett ohållbart resande igen, säger Magnus Hagström, Ifs Business Meeting Manager.

En hållbar och omtänksam möteskultur

För att uppnå det nya målet har If kompletterat resepolicyn med en uppsättning nya riktlinjer. Syftet med mötesriktlinjerna är att hjälpa de anställda att avgöra när de ska resa till fysiska möten och när de istället ska hålla mötena digitalt. Riktlinjerna ger även flera övergripande tips för bra möten. Det har samtidigt gjorts digitala satsningar på nya videolösningar och Teams är installerat i närmare 150 mötesrum i Norden.

– Under pandemin har vi visat att vi kan bedriva vår verksamhet utan att resa, med enbart digitala möten. Vi kommer att använda lärdomarna för att upprätthålla en kultur av minskat resande och på så sätt skapa fördelar för miljön, för If och för våra familjer. Genom att minska de längre arbetsdagarna som många affärsresor leder till frigörs tid i vardagen, vilket också kan minska stressen, säger Astrid Holm, HR Manager.

Mer information om Ifs hållbarhetsarbete: Ifs hållbarhetsrapport 2021.

Magnus Hagström, Business Meeting Manager på If.

Var fjärde mopedbil är inblandad i en olycka18.5.2022 06:59:28 CEST | Pressmeddelande

Antalet skador på mopedbilar är fortsatt hög, visar den senaste statistiken från If. Var fjärde mopedbil som är försäkrad hos If anmäldes skadad under 2021. Det vanligaste är vagnskador till följd av att man kör av vägen eller krockar med annat fordon, men det förekommer även allvarliga krockar med personskador. Ifs motorexpert Johan Granholm varnar för mopedbilarnas bristfälliga krocksäkerhet och uppmanar fler föräldrar att ta ansvar för ungdomars trafiksäkerhet.

Ifs årliga Hälsobarometer pekar på flera utmaningar för folkhälsan i pandemins spår10.5.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

If har analyserat hälsoläget i Sverige under och efter pandemin. Ifs hälsostrateg, Kristina Ström Olsson, ser flera risker om vi förändrar våra arbetssätt och vanor utan att tänka på hälsoeffekter. – Både arbetsgivare och medarbetare behöver ta ansvar för att säkra ett hållbart arbetsliv. Det nya flexibla arbetssättet uppskattas av många och innebär möjligheter men också utmaningar som kan drabba både individen och verksamheten, säger Ifs Kristina Ström Olsson.