If: Stabilt resultat under turbulent år

Försäkringsbolaget If redovisar i dag ett starkt och stabilt resultat för 2020. Siffrorna för det gångna året visar också rekordhög kundnöjdhet under ett mycket turbulent år.
Morten Thorsrud, foto: Espen Wallin

Den svenska delen av If bidrar starkt till resultatet i Nordens största försäkringsbolag.

– Jag är mycket nöjd med vårt försäkringsresultat i Sverige och Norden. Även när det är så oroligt runt oss står vi urstarka, med fortsatt tillväxt i alla länder och affärsområden, säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.

– Det råder inget tvivel om att vi lämnat ett krävande år bakom oss, men vi har lyckats att stå vid våra kunders sida. Vi har vidareutvecklat våra produkter och tjänster och anpassat oss efter kundernas förändrade behov. Vi har stärkt vår kundservice ytterligare och ser en rekordhög kundnöjdhet. Dessutom har vi i hög grad gjort allt detta från tusentals hemmakontor i de nordiska och baltiska länderna. Det är verkligen imponerande, säger koncernchefen.

Koncernresultatet

Resultatet för den samlade If-koncernen

• Totalkostnadsprocenten för 2020 var 82,1 (84,5 år 2019). För det fjärde kvartalet var totalkonstadsprocenten 81,3 (85,0)
  • Tekniskt resultat för 2020 är 8 502 MSEK (7 250). Det tekniska resultatet för det fjärde kvartalet är 2 226 MSEK (1 758)
  • Premieintäkten (GWP) för helåret 2020 var 50 582 MSEK (49 484) och för det fjärde kvartalet 10 024 (10 206).

– Det är värt att framhålla att vi har god tillväxt detta speciella år. Tillväxten uppgår till 4,7 för hela koncernen och kundlojaliteten är alltjämt på en mycket hög nivå, säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.

Det tragiska jordskredet i norska Gjerdrum drar, tillsammans med flera andra stora skador, ner resultatet med en kostnad på ca 180 miljoner SEK. Året präglades också av reseförsäkringar till följd av inställda resor, främst på den norska marknaden. If har mottagit ungefär 50 000 skadekrav inom reseförsäkringen, till en bruttokostnad på ca 370 MSEK.

Det svenska resultatet

– Bilindustrin är viktig för oss, inte minst i Sverige. Vi är därför stolta över att ha upprätthållit vår position som bilindustrins föredragna partner i Norden under året. Långsiktiga partnerskap ger oss möjligheten att investera för framtiden och säkerställer att vi kan fortsätta att kontinuerligt utveckla goda lösningar för en bransch som förändras snabbt.

• Totalkostnadsprocenten för den svenska delen av If under helåret 2020 var 72,3 (76,5 år 2019). För fjärde kvartalet var totalkostnadsprocenten 71,0 (74,4).
  • Tekniskt resultat för 2020 i Sverige är 4 568 MSEK (3 690). För det fjärde kvartalet var det tekniska resultatet 1 218 MSEK (1 010).
  • Premieintäkten (GWP) i Sverige 2020 var 18 109 MSEK (17 366), och för fjärde kvartalet 3 958 (3 846).

Morten Thorsrud, foto: Espen Wallin